¿Formar un equipo directivo? No gracias. Dificultades para formar equipos directivos en las escuelas públicas vascas
Title (trans.)
Do you want to become (or be) a principal? No, thank you. The difficulties of forming an administrative team in the basque public schoolsPublisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)Date
2017Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 41-43ISBN
978-84-697-3649-4 (online)Subjects
Administrador de la educación; Liderazgo; Docente; Identidad; Educación
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
Los equipos directivos de los centros escolares tienen una importancia relevante tanto en
el desarrollo de un liderazgo pedagógico acorde con las necesidades de la sociedad actual,
como en la organización eficiente de los centros. Sin embargo en la Comunidad Autónoma
Vasca (CAV) hay serias dificultades para que miembros del claustro del profesorado
accedan a ocupar cargos de dirección. El objetivo de esta investigación ha sido investigar
las dificultades para asignar canditatos/as para estos puestos de vital importancia para las
comunidades educativas y entender las razones que tiene el profesorado para no
presentarse al citado puesto de trabajo. Desde una perspectiva cualitativa se ha llevado a
cabo un estudio de caso centrado en la escuela pública de Elgoibar (Gipuzkoa) School administrations not only have the important responsibility to develop the school’s
pedagogical leadership in accordance with the needs of today's society, but they are also
responsible for the efficient organization of the school itself. However, in the Basque
Country (CAV), there are serious difficulties for teachers to transition into the leadership
positions of the school’s administration. The objective of this research has been to
investigate the difficulties in finding candidates for these positions of vital importance to
the educational communities; and to understand the reasons why teachers aren’t
presenting themselves for these administrative positions. From a qualitative perspective, a
case study has been carried out focusing on the public school of Elgoibar (Gipuzkoa)
Files in this item
Google Scholar:Juaristi Izaguirre, Mikel
-
Fernández Fernández, Idoa
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Population-based multicase-control study in common tumors in Spain (MCC-Spain): Rationale and study design
Castaño-Vinyals, Gemma; Aragonés, Nuria; Pérez-Gómez, Beatriz; Martín, Vicente; Llorca, Javier; Moreno, Víctor; Altzibar, Jone M.; Ardanaz, Eva; De Sanjosé, Sílvia; Jiménez-Moleón, José J.; Tardón, Adonina; Alguacil, Juan; Peiró, Rosana; Marcos-Gragera, Rafael; Navarro, Carmen; Pollán Santamaría, Marina Anunciación; Kogevinas, Manolis; Alonso, Maria Teresa; Amiano, Pilar; Arias, Cristina; Azpiri, Mikel; Benavente, Yolanda; Boldo, Elena; Bueno, Aurora; Bustamante, Mariona; Caballero, Francisco Javier; Campo, Elías; Cantón, Rafael; Capelo, Rocío; Carmona, Carme; Casabonne, Delphine; Chirlaque, María Dolores; Cirac, Judith; Clofent, Juan; Colado, Enrique; Costas, Laura; Crous, Marta; Campo, Rosa del; Díaz Santos, Marian; Dierssen-Sotos, Trinidad; Ederra, María; Espinosa, Ana; Fernández Cabrera, Marieta; Fernández Somoano, Ana; Fernández Villa, Tania; García García-Esquinas, Esther
; García Martín, Paloma; Gómez-Acebo, Inés; Puga, Cristina González; Gràcia, Esther; Eslava, Marcela Guevara; Guinó, Elisabet; Huerta, José María; Lope, Virginia; López-Abente, Gonzalo; López-Otín, Carlos; Martínez Argüelles, Begoña; Merino Salas, Sergio; Mirón Pozo, Benito; Molina dee La Torre, Antonio José; Moreno, Eduardo; Moreno Iribas, Concepción; Olea, Nicolás; Gelis, Gemma Osca; Paré, Laia; Porta, Miquel; Puig, Montse; Rivad del Fresno, Manuel; Robles, Claudia; Rodríguez Suarez, Marta María; Romero, Beatriz; Sáez Castillo, Ana Isabel; Sala Serra, Maria
2015-01-01 -
Niveles de logro educativo de español y matemática en alumnos de escuelas secundarias públicas: Aguascalientes, México
Zorrilla Fierro, Margarita María; Fernández Lomelín, María Teresa
2003-06