UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

Identidad profesional y liderazgo exitoso en contextos desafiantes: Un caso de estudio en la provincia de Granada

Title (trans.)
Profesional identity and succesful leadership in challenging contexts: A case study in the province of Granada
Author
García-Martínez, Inmaculada; Higueras-Rodríguez, María Lina; Martínez Valdivia, Estefanía
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 64-66
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Liderazgo escolar; Liderazgo exitoso; Dirección escolar; Identidad profesional; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679528

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Actualmente, el liderazgo exitoso es una de las líneas investigadoras más potentes en el ámbito educativo a nivel internacional. De él, han aparecido otras líneas que han dedicado sus esfuerzos a conocer la identidad profesional del líder educativo eficaz. El proyecto ISSPP (International Successful School Principalship Project), por ejemplo, es una red que ha enfatizado mucho sobre esta cuestión, llevando a cabo numerosos estudios, cuya misión es el análisis integral de los directores como líderes escolares, en una multitud de países. Bajo un enfoque cualitativo, se ha hecho un estudio de caso sobre un centro, que podría ser catalogado como desafiante, de la provincia de Granada. Para ello, se confeccionaron unos guiones de entrevistas específicos, cuya finalidad era conocer la identidad profesional del director, ahondando en su trayectoria profesional previa, en los retos laborales que percibía y sus perspectivas de futuro. Durante el transcurso del mismo, tuvieron lugar tres entrevistas que abarcaron los tres grandes bloques ya mencionados. Entre los resultados hallados, destacamos que los directores a menudo se sienten solos, echando en falta el respaldo de la administración cuando tratan de promocionar iniciativas de cambio en los centros. Asimismo, reconocen ciertas carencias formativas a la hora de desempeñar su cargo
 
Nowadays, successful leadership is one of the most powerful research lines in the educational field at the international level. From it, other research lines have appeared and they have dedicated their efforts to know the proffesional identity of the effective educational leader. The ISSPP (International Successful School Principalship Project) project, for instance, is a network that has emphasized much on this issue, carrying out numerous studies whose mission is the comprehensive analysis of principals as school leaders in a multitude of countries. From a qualitative approach, a case study has been made of a center, which could be classified as challenging, in the province of Granada. To do this, a series of specific interview scripts were created, whose purpose was to know the professional identity of the School principal, delving into his previous professional career, the work challenges he perceived and his future prospects. During the course of the same, three interviews took place that covered the three large blocks already mentioned. Among the results found, we emphasize that principals often feel lonely, missing the support of the administration when they try to promote initiatives of change in the centers. They also recognize certain formative shortcomings in the performance of their duties
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
013_identidad_garcia_CILME_2017.pdf
Size
346.6Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:García-Martínez, Inmaculada - Higueras-Rodríguez, María Lina - Martínez Valdivia, Estefanía

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Liderazgo en contextos desafiantes desde un proyecto educativo inclusivo. El caso del IES Fernando de los Ríos 

    Higueras-Rodríguez, María Lina; Martínez Valdivia, Estefanía; García-Martínez, Inmaculada
    2017
  • Liderazgo exitoso en un contexto desfavorable: La experiencia de un centro de educación secundaria 

    Martínez-Valdivida, Estefanía; García-Martínez, Inmaculada; Higueras-Rodríguez, María Lina
    2017
  • El Liderazgo para la mejora escolar y la justicia social. Un estudio de caso sobre un centro de educación secundaria obligatoria 

    Martínez-Valdivida, Estefanía; García-Martínez, Inmaculada; Higueras-Rodríguez, María Lina
    2018
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad