UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

Liderazgo distribuido: Estudio de caso en un centro andaluz

Title (trans.)
Distributed leadership: Case study in an Andalusian secondary school
Author
Gómez Hurtado, Inmaculada; González Falcón, Inmaculada; García Rodríguez, María del Pilar; Carrasco Macías, María José
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 78-81
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Liderazgo distribuido; Educación secundaria; Estudio de caso; Colaboración; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679531

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

El estudio de caso que describimos es en un centro de Educación Secundaria de una localidad del condado. Es uno de los 10 desarrollados dentro de una investigación más amplia. Ésta se desarrolló en dos fases. En la primera, se trabajó con 39 escuelas, se recogió el trabajo diario de sus directores y se analizaron las redes sociales de dichos centros. Y tras el análisis, se seleccionaron 10 casos por su interés y peculiaridades. El objetivo de esta investigación ha sido analizar el fenómeno de la distribución del liderazgo tratando de identificar qué modelo de liderazgo se desarrolla; qué agentes intervienen y con qué funciones; las características contextuales centradas en el tamaño y tipo de centro, prácticas de liderazgo y patrones de distribución. Para la recopilación de la información se ha aplicado una metodología cualitativa, utilizando métodos e instrumentos como entrevistas, marcaje y observación. Los resultados muestran un liderazgo centrado en el equipo directivo y en el desarrollo de un modelo burocrático. Se destaca la alta implicación de la directora en cuestiones relacionadas con la familia y el alumnado y, en contraposición, la escasa implicación del profesorado en el centro, lo cual dificulta el desarrollo de prácticas de liderazgo distribuido
 
El resumen en inglés sigue las mismas indicaciones que el resumen en el idioma de la contribución. The case study we describe is in a secondary education school in a county town. It is one of the 10 developed within a broader research. It was developed in two phases. In the first, we worked with 39 schools, collected the daily work of its directors and analyzed the social networks of these centers. And after the analysis, 10 cases were selected because of their interest and peculiarities. The objective of this research has been to analyze the phenomenon of the distribution of leadership trying to identify which model of leadership is developed; what agents are involved and with what functions; the contextual characteristics centered on the size and type of school, leadership practices and distribution patterns. For the collection of information, a qualitative methodology has been applied, using methods and instruments such as interviews, tagging and observation. The results show leadership focused on the management team and the development of a bureaucratic model. The high involvement of the director in matters related to the family and the students is highlighted, and in contrast, the low involvement of the teaching staff in the center, which hinders the development of distributed leadership practices
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
017_liderazgo_gomez_CILME_2017.pdf
Size
328.3Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Gómez Hurtado, Inmaculada - González Falcón, Inmaculada - García Rodríguez, María del Pilar - Carrasco Macías, María José

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Los desafíos del liderazgo distribuido: Un caso complejo y desafiante en un centro de compensatoria de secundaria en Huelva (España) 

    García Rodríguez, María del Pilar; Gómez Hurtado, Inmaculada; González Falcón, Inmaculada; Coronel Llamas, José Manuel
    2017
  • Estudio de los diferentes entornos de aprendizaje a través de las voces de los estudiantes de educación secundaria obligatoria: Una clase, un estudio de casos múltiple 

    García-Rodríguez, María Pilar; Carrasco, María José; González-Falcón, Inmaculada; Gómez-Hurtado, Inmaculada; Coronel Llamas, José Manuel
    2018-05
  • Genetic landscape of 6089 inherited retinal dystrophies affected cases in Spain and their therapeutic and extended epidemiological implications 

    Perea-Romero, Irene; Gordo, Gema; Iancu, Ionut F.; Del Pozo-Valero, Marta; Almoguera, Berta; Blanco-Kelly, Fiona; Carreño, Ester; Jimenez-Rolando, Belen; Lopez-Rodriguez, Rosario; Lorda-Sanchez, Isabel; Martin-Merida, Inmaculada; Pérez de Ayala, Lucia; Riveiro-Alvarez, Rosa; Rodriguez-Pinilla, Elvira; Tahsin-Swafiri, Saoud; Trujillo-Tiebas, Maria J.; Bustamante-Aragones, Ana; Cardero-Merlo, Rocio; Fernandez-Sanchez, Ruth; Gallego-Merlo, Jesus; Garcia-Vara, Ines; Gimenez-Pardo, Ascension; Horcajada-Burgos, Laura; Infantes-Barbero, Fernando; Lantero, Esther; Lopez-Martinez, Miguel A.; Martinez-Ramas, Andrea; Ondo, Lorena; Rodriguez de Alba, Marta; Sanchez-Jimeno, Carolina; Velez-Monsalve, Camilo; Villaverde, Cristina; Zurita, Olga; Aguilera-Garcia, Domingo; Aguirre-Lamban, Jana; Arteche, Ana; Cantalapiedra, Diego; Fernandez-San Jose, Patricia; Galbis-Martinez, Liliana; Garcia-Hoyos, Maria; Lombardia, Carlos; Lopez-Molina, Maria I.; Perez-Carro, Raquel; Da Silva, Luciana R.J.; Ramos, Carmen; Sanchez-Alcudia, Rocio; Sanchez-Navarro, Iker; Tatu, Sorina D.; Vallespin, Elena; Aller, Elena; Bernal, Sara; Gamundi, Maria J.; Garcia-Garcia, Gema; Hernan, Inmaculada; Jaijo, Teresa; Antiñolo, Guillermo; Baiget, Montserrat; Carballo, Miguel; Millan, Jose M.; Valverde, Diana; Allikmets, Rando; Banfi, Sandro; Cremers, Frans P.M.; Collin, Rob W.J.; De Baere, Elfride; Hakonarson, Hakon; Kohl, Susanne; Rivolta, Carlo; Sharon, Dror; Alonso-Cerezo, Maria C.; Ballesta-Martinez, Maria J.; Beltran, Sergi; Benito Lopez, Carmen; Català-Mora, Jaume; Catalli, Claudio; Cotarelo-Perez, Carmen; Fernandez-Burriel, Miguel; Fontalba-Romero, Ana; Galán-Gómez, Enrique; Garcia-Barcina, Maria; Garcia-Cruz, Loida M.; Gener, Blanca; Gil-Fournier, Belen; Govea, Nancy; Guillen-Navarro, Encarna; Hernando Acero, Ines; Irigoyen, Cristina; Izquierdo-Álvarez, Silvia; Llano-Rivas, Isabel; López-Ariztegui, Maria A.; Lopez-Gonzalez, Vanesa; Lopez-Grondona, Fermina; Martorell, Loreto; Mendez-Perez, Pilar; Moreno-Igoa, Maria; Oancea-Ionescu, Raluca; Palau-Martinez, Francesc; Perez de Nanclares, Guiomar; Ramos-Fuentes, Feliciano J.; Rodriguez-Lopez, Raquel; Ayuso García, María del Carmen TomasaAutoridad UAM
    2021-12-01
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram