UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

Construcción de un cuestionario para la investigación sobre el liderazgo en la innovación educativa a través de TIC: Perspectiva del equipo directivo

Title (trans.)
Construction of a questionnaire for research on leadership in educational innovation through ICT: Perspective of the management team
Author
Gutiérrez-Santiuste, Elba; Gallego-Arrufat, M. Jesús; Campaña-Jiménez, Rafael
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 90-94
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Cuestionario; Fiabilidad; Innovación educativa; Liderazgo; Tecnología educacional; Validez; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679534
Note
Investigación financiada por el Proyecto de Investigación EDU2013-48432-P del Ministerio de Economía y Competitividad

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

El trabajo presenta la construcción y validación de un cuestionario destinado a analizar el liderazgo en la innovación educativa a través de TIC. En nuestro estudio el liderazgo es asumido por el director, jefe de estudios, secretario, vicedirector y coordinador TIC. La escala está basada en cuestionarios anteriores adaptado y validado por siete expertos. El análisis de los ítems constata su poder discriminante. Asimismo el análisis factorial demuestra la validez teórica del mismo. A través del alfa de Cronbach se confirma la fiabilidad de la herramienta tanto en sus tres dimensiones (superior a .800) como en su conjunto (.921). El cuestionario está formado por 10 ítems de respuesta abierta, un ítem con 15 dimensiones y seis ítems para conocer los datos demográficos y profesionales del equipo directivo. Podemos concluir que el análisis sobre el instrumento analizado demuestra la coherencia con el modelo teórico y factorial y tiene una adecuada calidad psicométrica
 
The paper presents the construction and validation of a questionnaire aimed to analyze the leadership in educational innovation through ICT. In our study the leadership is assumed by the principal, head of studies, secretary, second principal and ICT coordinator. This scale is based on prior questionnaires, adapted and validated through the participation of a group seven experts. The analysis of the items confirms its discriminating power. Likewise, the factor analysis demonstrates the theoretical validity of the same. Cronbach’ alpha confirms the reliability of the tool (.921) in its three dimensions (superor to .800). The questionnaire is composed of 10 items of open response, one item with 15 dimensions and six items to know the demographic and professional data of the leadership team. We can conclude that the instrument analyzed demonstrates the coherence with the theoretical and factorial model and has an adequate psychometric quality
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
020_construccion_gutierrez_CILME_2017.pdf
Size
359.1Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Gutiérrez-Santiuste, Elba - Gallego-Arrufat, M. Jesús - Campaña-Jiménez, Rafael

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Predicción del diagnóstico diferencial del dolor cráneo-facial a través de un cuestionario 

    Hernández Gallego, Jesús
    1995
  • Propiedades psicométricas preliminares de un cuestionario multidimensional de adaptación a la enfermedad para pacientes onco-hematológicos (Cmae-Oh) adaptado a pacientes renales en diálisis (Cmae-Rd) 

    Rodríguez Rey, Rocío; García Llana, Helena; Barbero Jiménez, JavierAutoridad UAM; Bajo Rubio, María AuxiliadoraAutoridad UAM; Sánchez Villanueva, Rafael; Del Peso, Gloria D.; González García, Elena; Selgas Gutiérrez, Rafael
    2012-12-01
  • Influencia del liderazgo en la innovación educativa 

    Gil López, Alfonso Jesús
    2017
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram