UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

Liderazgo en instituciones educativas en base al modelo Hall-Tonna

Title (trans.)
Leadership in educational institutions based on the Hall-Tonna model
Author
Ortí Martínez, José Antonio
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javie Murillo. Madrid: RILME, 2017. 104-107
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Organizaciones; Liderazgo; Valores; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679537

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

El liderazgo en la institución educativa puede favorecer el desarrollo de sus miembros desde la responsabilidad y crecimiento compartido. La comprensión de las personas, del entorno organizativo y de la cultura de la propia institución, permiten fundamentar la organización escolar sobre unos valores determinados. El Modelo Hall-Tonna fomenta la alineación de los valores de las personas con los valores y visión de la organización. Facilita a la institución la tarea de hacer explícita información tácita, dotar a los individuos del conocimiento de la propia conducta y de sus prioridades, señalando hacia los valores y el tipo de liderazgo que buscan y el que ponen en práctica. El tipo de liderazgo que se ejerza será el elemento decisivo para potenciar o entorpecer el desarrollo de los valores compartidos, que impulsen a la organización y sus miembros a nuevas metas conjuntas. En el presente artículo se analizan y comparan los gráficos de liderazgo de tres grupos con distinto nivel de autoridad/gobierno dentro de una organización educativa de la Región de Murcia: equipo directivo, coordinadores de etapa y claustro de profesores
 
Leadership in Educational Institutions can favor the development of its members from the responsability and shared growth. The understanding of the people, the organizational environment and the culture of the institution itself, allow us to base the school organization on certain values. The Hall-Tonna model encourages the alignment of people's values with the values and vision of the organization. It helps the institution in making explicit tacit information, in giving individuals the knowledge of their own behavior and priorities, pointing to the values and type of leadership they seek and the one they put into practice. The type of leadership exercised will be the decisive element to strengthen or hinder the development of the shared values, which will propel the organization and its members to new common goals. This article analyzes and compares the leadership graphics of three groups with different levels of authority / government within an educational organization in the Region of Murcia: management team, stage coordinators and faculty members
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
023_liderazgo_orti_CILME_2017.pdf
Size
325.1Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Ortí Martínez, José Antonio

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Liderazgo en las instituciones educativas: una revisión de líneas de investigación 

    Bolívar, Antonio; López Yáñez, Julián; Murillo Torrecilla, Francisco JavierAutoridad UAM
    2013-12-31
  • Co-liderazgo y discernimiento en la escuela a través del modelo Hall-Tonna 

    Ortí Martínez, José Antonio
    2018
  • Fundamentación para el estudio del Modelo Multidimensional de Liderazgo Ético (MOMUCLE) en organizaciones educativas 

    Unda, Sofía; Hernández-Carrera, Rafael M.; Comas, Miguel Ángel; Franco, Ismael
    2018-05
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad