UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 2 - Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 2 - Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • View Item

Apoyo a la lectura global mediante dispositivos móviles para personas con TEA

Author
Compte Andreu, Javier
Advisor
Gómez Escribano, Javieruntranslated; Montoro Manrique, Germánuntranslated
Entity
UAM. Departamento de Ingeniería Informática
Date
2017-05
Subjects
Android (Sistema operativo de ordenador); Integración; Trastorno del Espectro Autista; Informática
URI
http://hdl.handle.net/10486/679540

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Saber leer supone una normalización cultural y un nivel de autonomía que permiten la integración de las personas en la sociedad en todos sus ámbitos. La lectura permite el acceso a la información y a la comunicación, y sin este conocimiento no podríamos avanzar en nuestros caminos de aprendizaje. En las personas con Trastorno del Espectro Autista (TEA) la lectura sirve como sistema alternativo del lenguaje oral, ayudando a mejorar problemas fonéticos y semánticos, y facilitando la expresión y comprensión de sensaciones. También, favorece la mejora de conductas, fijando normas, trabajando la organización del tiempo e impulsando la memoria y proporcionando una actividad de relajación. Este proyecto desarrolla una herramienta basada en el método de lectura global planteado por Leo con Lula y dirigido, principalmente, a las personas con TEA cuyo objetivo es acercarles a la lectura y propiciar un aprendizaje lecto-escritor. El objetivo de este trabajo fin de grado es entregar una aplicación Android completamente funcional y validada por un grupo de profesionales de educación especial. Para ello, se parte de una beta privada de una versión anterior incompleta y una serie de valoraciones con errores y posibles mejoras. Se trata de la continuación de otro trabajo. Este documento presenta todo el proceso seguido para la realización de esta tarea, comenzando con la fase de análisis y diseño, explicando el desarrollo del proyecto y relatando las pruebas realizadas. Por último, destacar que se han alcanzado todos los objetivos y los entregables han superado las expectativas debido a su calidad.
 
Knowing how to read implies a cultural normalization and a level of autonomy that allows the integration of the people in the society in all its areas. Reading allows access to the information and communication, without this knowledge we could not advance in our ways of learning. In people with Autism Spectrum Disorder (ASD) reading is an alternative system to oral language, helping to improve phonetic and semantic problems, and making easier the expression and understanding of feelings. Furthermore, it favors the improvement of behaviors, setting rules, working the organization of the time and impulsing the memory and providing an activity for relaxation. This project develops a tool based on the global reading method proposed by Leo con Lula and focused on people with ASD, in order to introduce them to reading and improve their learning. The aim of this final grade paper is to provide an Android app completely functional and validated by a group of special education professionals. It begins with an incomplete private beta and some reviews explaining the mistakes and suggesting changes. This is the continuation of another work. This document describes all the process carried out to achieve this objective, beggining with the phase of analysis and design, explaining the implementation of the system and describing the evaluation. Finally, I would emphasize that all the objectives have been achieved and the deliverables have exceeded the expectations due to their quality.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
Compte_Andreu_Javier_tfg.pdf
Size
3.654Mb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Compte Andreu, Javier

This item appears in the following Collection(s)

  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.) [19241]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Desarrollo de una aplicación de apoyo a la lectura global para personas con necesidades especiales 

    Aceña Alcázar, Ignacio
    2017-01
  • Sistema de navegación adaptado a personas con discapacidad intelectual sobre dispositivos móviles 

    Pérez Ávilas, Javier
    2012
  • AmICog - Tecnologías móviles para la asistencia global a personas con discapacidad cognitiva en el entorno laboral 

    Gómez Escribano, JavierAutoridad UAM; Alamán Roldán, XavierAutoridad UAM; Montoro Manrique, GermánAutoridad UAM; Plaza Jurado, Adalberto; Torrado Vidal, Juan CarlosAutoridad UAM
    2013
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram