UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

Repensar la educación. Una mirada desde “fuera” de la escuela

Title (trans.)
Rethinking education. A glance from “Outside” the school
Author
Morentin Encina, Javier; Ballesteros Velázquez, Belén
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 117-121
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Fracaso escolar; Abandono de los estudios; Mejora de la educación; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679549

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Repensar la escuela es un objetivo necesario en todo proyecto orientado a la mejora de las prácticas escolares. El fracaso y abandono escolar es un signo visible de que la escuela no está funcionando, ni sirve, para los objetivos sociales que deberían plantearse en la educación obligatoria y post-obligatoria. En los últimos años, las políticas educativas se han orientado a ofrecer alternativas y refuerzos creando sistemas paralelos que no alteran lo que ocurre en los centros. Aunque defendemos que el desenganche escolar es un fenómeno complejo donde se entrecruzan factores múltiples, sin que todos sean escolares, vamos a centrar esta comunicación en el análisis de claves educativas recogidas en historias de vida con jóvenes que no lograron concluir sus estudios de secundaria, bachillerato o FP media. Las 13 historias de vida en las que se basa este trabajo, desarrolladas en el curso 14-15 y 15-16 en Madrid, Guadalajara y Bilbao, ofrecen el discurso y experiencias de estos jóvenes y estimula la reflexión de una educación que garantice el éxito escolar para todos
 
Rethinking schools is a necessary goal of any Project aimed at improving school practices. School failure and drop-out is a clear sign that schools are not responding to social objectives that they should be addressing. In recent years, educational policy has focused on providing alternatives and compensatory measures, thus creating parallel systems which do not change what is happening within the school. Although we contend that drop-out is a complex phenomenon influenced by multiple factors, not all of them schoolrelated, we focus this paper in the analysis of key educational questions emerged from life stories of young people who did not finish their secondary education. The 13 stories developed in Madrid, Guadalajara and Bilbao, during years 14-15 and 15-16 show the discourses and experiences of these youth, and stimulates the reflection on ensuring school success for all students
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
026_repensar_morentin_CILME_2017.pdf
Size
336.1Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Morentin Encina, Javier - Ballesteros Velázquez, Belén

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Desde fuera de la escuela: Una reflexión en torno al aprendizaje a partir de trayectorias de abandono escolar prematuro 

    Morentin, Javier; Ballesteros, Belén
    2018
  • La falsa medida del abandono escolar: Bases para la investigación y mejora educativa 

    Morentin Encina, Javier; Ballesteros Velasco, Belén
    2018
  • Protección del medio marino en Educación Infantil: ¡fuera plásticos del mar! 

    Jimenez Dávila, Andrea; Moreno Panadero, Carla; Navares Romojaro, Belén
    2022
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram