UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

Aportaciones de la escuela alternativa a la justicia social y ambiental

Title (trans.)
Contributions of the alternative school to social and environmental justice
Author
Carneros Revuelta, Sergio
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 122-125
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Escuela alternativa; Justicia social; Justicia ambiental; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679550

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

La escuela alternativa es valiosa por explorar modelos no convencionales que pueden darnos las claves para un cambio educativo global. Las tres escuelas alternativas que han sido analizadas en este estudio mediante aproximación etnográfica y enfoque biográficonarrativo, surgieron como respuesta al fracaso y a las injusticias de la escuela tradicional (violencia, exclusión, autoritarismo, imperialismo cultural, insostenibilidad…), lo que nos permite analizar cómo se construye un modelo que busca no continuar legitimando y perpetuando estas injusticias sociales y ambientales. Los resultados obtenidos nos muestran cómo es posible organizar una escuela que reconozca a cada individuo, permita participar, distribuya los recursos equitativamente y forme a un alumnado capaz de detectar las injusticias y movilizarse contra ellas. Sus conclusiones ponen en tela de juicio la eficacia del trabajo realizado tradicionalmente en la escuela sobre los valores, la paz, el respeto, la convivencia o la participación, y nos permite vislumbrar otra educación que recoja lo mejor de la educación libre, democrática y libertaria para conseguir una transformación social y ambiental tan urgente y necesaria
 
Alternative schools are valuable because they explore non-conventional models which may contain the keys for a global educational change. The three alternative schools analysed for this research through ethnographic and biographic-narrative approaches emerged as an answer to failure and other injustices occurring in traditional schools (violence, exclusion, authoritarianism, cultural imperialism, unsustainability, etc.). This allows us to analyse how a model against the legitimation and perpetuation of these social and environmental injustices is constructed. Results show us how to organise a school which recognises each person, allows participation, distributes resources equally and trains students who can detect injustices and mobilise against them. The conclusions call into question the efficiency of traditional schools in terms of values, peace, respect, coexistence and participation, and let us envisage another model which makes the most of a free, democratic and libertarian education to reach the so urgent and necessary social and environmental transformation
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
027_aportaciones_carneros_CILME_2017.pdf
Size
369.5Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Carneros Revuelta, Sergio

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La escuela alternativa: Un modelo de búsqueda de la justicia social y ambiental 

    Carneros Revuelta, Sergio
    2018-07-05
  • Aportaciones de las escuelas alternativas a la justicia social y ambiental: Autoconcepto, autoestima y respeto 

    Carneros, Sergio; Murillo Torrecilla, Francisco JavierAutoridad UAM
    2017
  • Una aproximación conceptual a la educación para la justicia social y ambiental 

    Carneros, Sergio; Murillo Torrecilla, Francisco JavierAutoridad UAM; Moreno Medina, IreneAutoridad UAM
    2018
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad