UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

La caracterización del conocimiento profesional del profesor cooperador y su relación con las prácticas pedagógicas de los estudiantes

Title (trans.)
The characterization of the professional knowledge of the cooperating teacher and its relation with the pedagogical practices of the students
Author
Suárez Montoya, Esteban
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 150-153
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Práctica pedagógica; Conocimiento profesional del profesor; Practicante; Cooperador; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679557

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Esta es una investigación que se viene adelantando en la Universidad de Antioquia (Colombia), en un proceso de formación para obtener el título de Magíster, en este momento el proyecto se encuentra en la fase de planeación de las intervenciones. Con esta propuesta por medio del seguimiento que se realice a tres profesores cooperadores, siendo estos los responsables de acompañar los procesos de prácticas pedagógicas de los estudiantes de licenciaturas de la Universidad de Antioquia dentro del centro de escolar, se pretende analizar y definir cuáles son las dimensiones del conocimiento profesional del profesor que influyen en mayor medida en la práctica de los estudiantes, teniendo en cuenta la categorización realizada por Marcelo (1992). También es importante identificar y establecer la relación entre estas dimensiones y las funciones de acompañamiento y evaluación que llevan a cabo estos profesores, basados en la premisa de que el conocimiento profesional permea todas las actividades que realiza el docente. Para hacerlo, es necesario en primera instancia caracterizar el conocimiento profesional de los profesores cooperadores que van a participar dentro de la investigación. Utilizando la metodología de estudio de casos múltiples, cada uno de estos docentes se convertiría en un caso particular
 
This is an investigation that is being advanced in the University of Antioquia (Colombia), in a process of formation to obtain the Master's degree, at this moment the project is in the planning phase of the interventions. With this proposal, through the follow-up of three cooperating teachers, who are responsible for accompanying the pedagogical practices processes of the undergraduate students of the University of Antioquia within the school center, we intend to analyze and define what are the Dimensions of the professional knowledge of the teacher that influence to a greater extent in the practice of students, taking into account the categorization made by Marcelo (1992). It is also important to identify and establish the relationship between these dimensions and the accompanying and evaluation functions carried out by these teachers, based on the premise that professional knowledge permeates all activities carried out by the teacher. To do so, it is necessary in the first instance to characterize the professional knowledge of the cooperating teachers who will participate in the research. Using the methodology of multiple case study, each of these teachers would become a particular case
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
034_caracterizacion_suarez_CILME_2017.pdf
Size
336.0Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Suárez Montoya, Esteban

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La dimensión pedagógica de la evaluación por competencias y la promoción del desarrollo profesional en el estudiante universitario 

    Manzanares, Asunción; Sánchez Santamaría, José
    2012
  • La autoestima profesional: una competencia mediadora para la innovación en las prácticas pedagógicas 

    Miranda, Christian
    2005
  • Relaciones personales asimétricas docente-estudiante, acoso psicológico, psicopatologías, reactividad interna al estrés, desgaste profesional en estudiantes de la Facultad de Odontología de la Universidad de Carabobo, Venezuela 

    Orozco Mújica, Gladys Elena
    2009
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram