UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

Compromiso docente con la educación para la justicia social. Algunas precisiones

Title (trans.)
Teaching commitment with education for social justice. Some precisions
Author
Méndez Núñez, Ángeluntranslated; Gómez-Esquinas, Inmaculada; Suavita, María Angélica
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 158-161
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Educación para la justicia social; Compromiso docente; Justicia social; Injusticia social; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679559

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

A la hora de reflexionar sobre el compromiso y la labor del profesorado desde posturas ideológicas que plantean discursos contra-hegemónicos -en un momento histórico en el que se afianzan cada vez más los planteamientos neoliberales y capitalistas que legitiman y perpetúan las injusticias sociales-, es necesario hacerlo desde la perspectiva de la educación para la justicia social. De esta forma, este trabajo está encaminado a promover la reflexión y el debate en torno a distintas propuestas y precisiones a tener en cuenta para trabajar, desde la autorreflexión, la acción propia y las prácticas tanto dentro como fuera del aula, como docentes para la justicia social
 
When reflecting on the commitment and the work of teachers from ideological positions that raise counter-hegemonic discourses –at a historical moment in which increasingly neo-liberal and capitalist approaches that legitimize and perpetuate social injustices– it is necessary to do so from the perspective of education for social justice. In this way, this work is aimed at promoting reflection and debate around different proposals and precisions to take into account to work, from self-reflection, own action and practices both inside and outside the classroom, as teachers for social justice
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
036_compromiso_mendez_CILME_2017.pdf
Size
339.1Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Méndez Núñez, Ángel - Gómez-Esquinas, Inmaculada - Suavita, María Angélica

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Las ciencias experimentales y el compromiso con la justicia social. Un estudio de vida del profesorado 

    Gómez Esquinas, María Inmaculada
    2018-11-14
  • Acciones institucionales para introducir y promover la justicia en la educación superior: El caso de la Universidad del Rosario (Colombia) 

    Suavita Ramírez, María Angélica; Méndez Romero, Rafael Alberto
    2019
  • Editorial: Hacia una formación crítica del profesorado 

    Pérez Rueda, Ana IreneAutoridad UAM; Méndez Núñez, ÁngelAutoridad UAM; Suavita Ramírez, María Angélica; Moreno Medina, IreneAutoridad UAM; Belavi, Guillermina
    2016
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram