UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

Asesoramiento colaborativo y aprendizaje cooperativo: Implicaciones en el desarrollo profesional y personal

Title (trans.)
Collaborative advice and cooperative learning: Implications for professional and personal development
Author
Monge López, Carlos; Torrego Seijo, Juan Carlos
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 168-170
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Desarrollo docente; Estudio de caso; Innovación educativa; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679561

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

La innovación en la escuela pasa necesariamente por los cambios organizativos, el desarrollo docente y la mejora de los aprendizajes del alumnado. Pero esto no es una tarea sencilla para los centros educativos, ya que en muchas ocasiones necesitan de apoyo externo que ayude al cambio orientado a la mejora. Por ello, algunas instituciones cuentan con asesoramiento orientado a generar autonomía en las escuelas para seguir procesos de mejora. Con el objetivo de analizar dichas prácticas, se presenta el estudio de un centro educativo que utiliza el aprendizaje cooperativo como respuesta a las necesidades de sus alumnos, y que cuenta con asesoramiento desde una perspectiva de colaboración. Tras recoger e interpretar evidencias mediante la observación, cuestionarios y entrevistas a docentes y asesor, los resultados iniciales destacan fundamentalmente el desarrollo del profesorado, tanto a nivel profesional como personal, lo que es de mucho interés también desde una perspectiva de asesoramiento
 
Innovation at school needs obligatorily organizational changes, teaching development and improvement of students’ learning. But this idea is not an easy task for educational centers, being that in many cases they need external support that helps to the change oriented towards improvement. For this reason, some institutions have advice that produces autonomy in school with the aim to follow improvement processes. In this case, with the aim to analyze such practices, it is the study of a school that uses cooperative learning as response to their students’ needs, and this has needed a process of advice from a collaborative perspective. After gathering and interpreting evidences through observation, questionnaires and interviews to teachers and the advice, the initial results highlight basically the teachers’ development, both professionally and personally. Accurately, from the participants’ point of view, all of them have been very important for the advisory role
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
038_asesoramiento_monge_CILME_2017.pdf
Size
325.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Monge López, Carlos - Torrego Seijo, Juan Carlos

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Factores de innovación docente durante un proceso de asesoramiento colaborativo y aprendizaje cooperativo 

    Monge López, Carlos; Torrego Seijo, Juan Carlos
    2018
  • La reflexión en el Aprendizaje-Servicio Universitario en Actividad Física y Deporte. Claves para el aprendizaje personal, académico y profesional 

    Santos Pastor, M. LuisaAutoridad UAM; Martínez Muñoz, Luis FernandoAutoridad UAM; Garoz Puerta, IgnacioAutoridad UAM; García-Rico, Luis
    2021-03-01
  • La implicación de las nuevas tecnologías en el aprendizaje colaborativo 

    Rubia Avi, Bartolomé
    2010
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad