UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

Percepciones y demandas docentes en torno al tratamiento educativo de las relaciones afectivas y el uso de las TIC en personas jóvenes

Title (trans.)
Perceptions and teaching needs about the educative treatement of affective relationships and ICT use in young people
Author
Calvo González, Soraya; San Fabián, José Luis
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 180-184
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Formación de docentes en activo; Tecnología educativa; Juventud; Comunicación; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679564

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

En la presente comunicación planteamos las necesidades y la situación de partida que detectamos tras estudiar las opiniones y percepciones que distintos profesionales de la educación tienen acerca del uso que las personas jóvenes hacen de las TIC para relacionarse emocionalmente. Nuestros datos fueron recogidos a partir de la aplicación de entrevistas semiestructuradas y grupos focales con 30 docentes de 12 centros educativos de Asturias en el marco de proceso etnográfico que profundizó en 528 identidades digitales de alumnado vinculado a esos mismos centros. El análisis cualitativo de tipo descriptivo y comparativo evidencia que existen importantes disonancias entre la visión del profesorado y la expresión real del alumnado. Esta distancia dificulta el trabajo educativo significativo y la adecuación de ese trabajo a las estrategias de comunicación actual de las personas jóvenes. En línea con los diferentes aspectos de interés señalados proponemos pautas de acción para articular propuestas de mejora
 
In the present comunication we propose the needs and the starting situation that we have detected after studying opinions and perceptions that different professionals in education have about the use of ICT´s by young people to relate emotionally. Our data were obtained from the application of semistructured interviews and focus groups of 30 teachers from 12 educational centers of Asturias in the framework of ethnographic process that looked into 528 digital identities of the pupils associated to these centers. The descriptive and comparative qualitative analysis highlights that important dissonances exists between the view of the teachers and the actual expression of pupils. This distance makes significant educative work and the adaptation of this work to current young people communication strategies difficult. In line with all these aspects of interest, we suggest action guidelines in order to articulate improvement proposals
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
041_percepciones_calvo_CILME_2017.pdf
Size
492.2Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Calvo González, Soraya - San Fabián, José Luis

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Redes sociales y socialización afectiva de las personas jóvenes: Necesidades docentes en Educación Secundaria Obligatoria 

    Calvo González, Soraya; San Fabián, José Luis
    2018
  • Perspectiva metodológica cualitativa para el acercamiento al entorno formativo y sociofamiliar de los jóvenes que abandonan el sistema educativo 

    Bayarri López, Cristina; Calvo González, Soraya; Gutiérrez Berciano, Sue
    2018
  • Gestión positiva del sexting como proceso de desarrollo socioafectivo: Diseñando un protocolo de intervención y mediación para centros educativos 

    Calvo González, Soraya
    2018-05
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram