UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

El papel de la inteligencia emocional en los procesos de interacción social en el aula: Un análisis multinivel

Title (trans.)
The role of emotional intelligence in the processes of social interaction in the classroom: A multilevel analysis
Author
Cabello Moyano, Ana; Moyano Pacheco, Manuel; Tabernero Urbieta, Carmen
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 199-202
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Inteligencia emocional; Actitudes; Motivación; Educación física; Análisis multinivel; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679568

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

La presente investigación analiza de manera conjunta la inteligencia emocional del docente de educación física, la actitud que presenta el alumnado hacia el docente y el área, las estrategias motivacionales (tarea/ego) y el clima motivacional (tarea/ego) generado en el aula con el fin de observar las relaciones que se establecen entre las mismas. La muestra se compone de 422 estudiantes de ESO, agrupados en 21 grupos/clase, y cinco docentes de la especialidad de Educación Física de dicha etapa. Atendiendo a que existen diferencias en las aulas en el clima motivacional, el análisis multinivel muestra que el papel de las actitudes hacia la asignatura para explicar la motivación es mayor en aquellas clases en las que se genera un clima orientado hacia la tarea, el cual se relaciona positivamente con la inteligencia emocional del docente. Se discute la importancia de la inteligencia emocional de los docentes para crear climas de trabajo positivos en sus aulas y así favorecer la motivación del alumnado
 
The present research analyzes jointly the emotional intelligence of the teaching of physical education, the attitude that shows the students towards the teaching and the area, the motivational strategies (task/ego) and the motivational climate (task/ego) generated in the classroom to observe the relations that are established. The sample is composed of 422 students, grouped in 21 groups/class, and five teachers of the specialty of physical education. In response to motivational climate differences in classrooms, multilevel analyses shows that the role of attitudes toward the subject to explain the motivation is greater in those classes which generates a task oriented climate, which is positively related to the emotional intelligence of teachers. Finally, the importance of emotional intelligence of teachers to create a positive work climate in their classrooms and encourage the motivation of students is discussed
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
045_papel_cabello_CILME_2017.pdf
Size
330.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Cabello Moyano, Ana - Moyano Pacheco, Manuel - Tabernero Urbieta, Carmen

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Relaciones funcionales entre actitudes, estrategias y clima motivacional en Educación física 

    Cabello Moyano, Ana; Moyano Pacheco, Manuel; Tabernero Urbieta, Carmen
    2017
  • Regulación emocional y procesos de interacción social en el desgaste profesional en médicos residentes 

    Rodríguez-Carvajal, Raquel
    2007
  • Creatividad, afecto y especificidad de dominio: el papel de la inteligencia emocional rasgo y el estado subjetivo de estrés 

    Sánchez Ruiz, María José
    2009
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad