UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Estudio de un caso como método de innovación docente en la asignatura de Ingeniería Ambiental

Title (trans.)
Case study as an innovative teaching methodology for environmental engineering learning
Author
Martínez de Pedro, Zaharauntranslated; Álvarez Montero, Ariadnauntranslated; Muñoz, Macarena
Entity
UAM. Departamento de Química Física Aplicada
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 211-214
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Estudio de casos; Competencias; Pensamiento crítico; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679571

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Este trabajo recoge la experiencia de incorporar el estudio mediante un caso como método docente dentro la asignatura Ingeniería Ambiental (Grado en Ingeniería Química, UAM). Se pretende profundizar en el desarrollo de varias competencias de la asignatura que no se adquieren de manera adecuada con los métodos docentes tradicionales. Dichas competencias incluyen pensamiento crítico, toma y comunicación de decisiones. El caso de estudio está basado en una situación real y resulta más complejo que los problemas resueltos en clase por el profesor. El caso se desarrolla junto a diversas cuestiones que guían a los estudiantes hacia la solución del problema. Los estudiantes resuelven el caso en clase trabajando en pequeños grupos siempre con la ayuda y guía del profesor. Posteriormente, los estudiantes exponen sus principales resultados y conclusiones generando un debate con sus compañeros y con el profesor. La implementación de esta metodología docente ha dado lugar a un aprendizaje más consistente favoreciendo la asimilación de conceptos teóricos complejos, la discusión de ideas y el razonamiento crítico. Además, se ha potenciado la capacidad de transmitir los conocimientos adquiridos por parte de los estudiantes
 
In this work, the application of a case study has been implemented as a new teaching methodology in the subject of Environmental Engineering (B.Sc. in Chemical Engineering at UAM University). The main goals are focused on improving important competences of the subject which are not correctly acquired by the students with the traditional theoretical lessons. These competences include critical thinking, decisions making and communication skills. The case has been inspired in a real situation and it is more complex than the problems usually solved by the professor in regular classes. The proposed case study has been developed together with questions which will guide the students to solve the problem. The students have solved the case in the classroom working in small groups, always with the support of the professor. Afterwards, the students showed their main results and conclusions generating a debate with their colleagues and the professor. The case study approach has proved to improve the assimilation of complex theoretical concepts, to favor the discussion and the ability to communicate the acquired knowledge as well as to develop critical thinking
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
048_estudio_pedro_CILME_2017.pdf
Size
333.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Martínez de Pedro, Zahara - Álvarez Montero, Ariadna - Muñoz, Macarena

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16855]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • A comparative study among catalytic wet air oxidation, Fenton, and Photo-Fenton technologies for the on-site treatment of hospital wastewater 

    Segura, Yolanda; Cruz del Alamo, Ana; Muñoz, Macarena; Alvarez-Torrellas, Silvia; García, Juan; Casas de Pedro, José AntonioAutoridad UAM; M. De Pedro, Zahara; Martínez, Fernando
    2021-04-23
  • Application of intensified Fenton oxidation to the treatment of hospital wastewater: Kinetics, ecotoxicity and disinfection 

    Muñoz, Macarena; Garcia-Muñoz, Patricia; Pliego, Gema; De Pedro, Zahara; Zazo Martínez, Juan AntonioAutoridad UAM; Casas de Pedro, José AntonioAutoridad UAM; Rodríguez, Juan J.
    2016-12-01
  • Carbon-encapsulated iron nanoparticles as reusable adsorbents for micropollutants removal from water 

    Munoz, Macarena; Nieto-Sandoval, Julia; Álvarez-Torrellas, Silvia; Sanz-Santos, Eva; Calderón, Blanca; de Pedro, Zahara M.; Larriba, Marcos; Fullana, Andrés; García, Juan; Casas de Pedro, José AntonioAutoridad UAM
    2020-11-01
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad