UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

Creatividad aplicada al diseño arquitectónico

Title (trans.)
Creativity applied to architectural design
Author
Galindo Vallejo, Carolina; Velázquez Vázquez, Daniel
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 236-239
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Creatividad; Cognición; Rendimiento académico; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679578

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

En arquitectura el término de creatividad se ciñe, en muchas ocasiones, al producto final presentado, en calidad de objeto innovador, como resultado de un proceso creativo y metodológico previo. Sin embargo, las perspectivas académicas están ampliándose y reconocen la importancia de consolidar factores que intervienen en la construcción de la creatividad, tales como el contexto universitario y la motivación cognitiva, entre otros. A fin de favorecer el desarrollo creativo dentro del proceso de diseño, y potencializar el conocimiento adquirido en los estudiantes de Arquitectura, de la Facultad de Estudios Superiores Aragón de la Universidad Nacional Autónoma de México. El presente trabajo evalúa la capacidad creativa de los alumnos respecto a la motivación, afectividad y cognición, esto mediante la aplicación de modelos basados en sistemas clasificatorio, algorítmico, heurístico y cognitivo, valorando la existencia de correlación con el rendimiento académico a través de pruebas de hipótesis entre grupos de alumnos de Arquitectura por grado cursado, edad y género. Este estudio considera, que una vez evaluadas y detectadas las habilidades dispuestas en los alumnos, mejorará las posibilidades de estrategias aplicables al proceso del diseño arquitectónico, encausadas a la óptima y libre acción
 
In architecture the term of creativity is limited, on many occasions, to the final product presented, in quality of innovative object, as a result of a previous creative and methodological process. However, the academic prospects are expanding and recognize the importance of strengthening factors that go into the construction of creativity such as the University context and cognitive motivation, among others. In order to facilitate the creative development within the design process. And potentialize the knowledge acquired on the students of program of study of architecture of Aragón study superior faculty (FES) Aragon, about of Mexico National University (UNAM). This project It evaluates the creative capacity of students with respect to motivation, emotion and cognition, this through the application of models based on system classification, algorithmic, heuristic and cognitive, assessing the existence of a correlation with the academic performance through hypothesis testing between groups of students of architecture by completed level, age and gender. This study considers that once assessed and detected the skills arranged in the students, Will improve the possibilities of strategies applicable to the process of architectural design, aimed at optimum and free action
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
054_creatividad_galindo_CILME_2017.pdf
Size
328.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Galindo Vallejo, Carolina - Velázquez Vázquez, Daniel

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Creatividad e inteligencia emocional en alumnos de posgrado en Arquitectura de la FES Aragón, Universidad Nacional Autónoma de México 

    Velázquez Vázquez, Daniel
    2017
  • Aprendizaje autónomo en alumnos de educación superior 

    Espinoza Romero, Dulce Adalgiza; Velázquez Vázquez, Daniel
    2017
  • El estrés en los profesores de la Universidad Autónoma de Madrid 

    Velázquez Vázquez, Daniel
    2009
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad