UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

Factores relacionados con el rendimiento académico en estudiantes de Medicina: Estudio de casos y controles

Title (trans.)
Learning style and academic achievement in medical students: Case-control study
Author
Merchán-Galvis, Ángela María; Saavedra López, Harold Felipe; García Robledo, Juan Esteban; Ospina Patiño, Juan Nicolás; Aragón Guerrero, Cristian Camilo; Martínez, Juan José
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 240-245
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Aprendizaje; Rendimiento escolar bajo; Abandono escolar; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679579
Note
Características de los estilos de aprendizaje y su relación con el rendimiento académico en los estudiantes del programa Medicina de una Universidad privada del suroccidente colombiano en el periodo académico 2015-2: Un estudio de casos y controles. Universidad Icesi

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Introducción: el bajo rendimiento y la consecuente deserción académica son problemas crecientes que pueden afectar la situación socio-económica de un país. Objetivos: Relacionar el estilo de aprendizaje y variables sociodemográficas con el rendimiento académico en estudiantes de medicina de una universidad privada colombiana. Métodos: Se incluyeron los estudiantes que cumplían los criterios de inclusión como caso por bajo rendimiento y su respectivo control, a quienes se les analizó variables sociodemográficas, académicas y estilos de aprendizaje. Para el análisis se usaron técnicas de estadística descriptiva e inferencial por medio del software SPSS 19.0. Resultados: del total de la población (n=340 estudiantes), 35 cumplieron los criterios de elegibilidad como casos, a quienes se les asignó el respectivo control. No se encontró relación estadísticamente significativa entre el estilo de aprendizaje y el rendimiento académico general, ni con el rendimiento específico de las materias profesionales evaluadas. Tampoco se encontró relación entre el rendimiento académico y las variables sociodemográficas de la población a estudio. Conclusiones: el rendimiento académico en nuestra población, puede estar influenciado por otras variables diferentes al estilo de aprendizaje. Sin embargo, se deben tener en cuenta las diversas limitaciones técnicas que este estudio pudo haber tenido
 
Introduction: low academic performance and dropout rates are consistently growing problems that can affect the socio-economic situation of a country. Objectives: To describe whether there is a relationship between the learning style and academic performance in medical students of a private Colombian university. Methods: The study included students which met the criteria for inclusion as a case for underperformance and its respective control. Socio-demographic, academic and learning style variables were analysed. For the analysis, descriptive and inferential statistics techniques were used through SPSS 19.0 software. Results: of the total population (n = 340 students), 35 met the criteria for eligibility and were assigned to their respective control. No statistically significant relationships between learning style and the general performance or the specific performance of professionalizing subjects were found. Conclusions: academic performance in medical students in our population may be influenced by other different learning style variables. However, the technical limitations of the study should have been considered
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
055_factores_merchan_CILME_2017.pdf
Size
827.3Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Merchán-Galvis, Ángela María - Saavedra López, Harold Felipe - García Robledo, Juan Esteban - Ospina Patiño, Juan Nicolás - Aragón Guerrero, Cristian Camilo - Martínez, Juan José

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Acceptability and feasibility of a virtual community of practice to primary care professionals regarding patient empowerment: A qualitative pilot study 

    Bermejo-Caja, Carlos Jesús; Koatz, Débora; Orrego, Carola; Perestelo-Pérez, Lilisbeth; González-González, Ana Isabel; Ballester, Marta; Pacheco-Huergo, Valeria; Del Rey-Granado, Yolanda; Muñoz-Balsa, Marcos; Ramírez-Puerta, Ana Belén; Canellas-Criado, Yolanda; Pérez-Rivas, Francisco Javier; Toledo-Chávarri, Ana; Martínez Marcos, María MercedesAutoridad UAM; Alejo-Díaz-Zorita, Concepción; Barbero-Macías, Cynthia A.; Borrell-Punzón, Fernando; Bueno-Rodriguez, Beatriz; Colmena-Martin, Begoña; Del Valle-De Joz, Isabel; Gamboa-Puñal, Juan Carlos; García-Valverde, Concepción; Gómez-Garzón, Luis Miguel; Gómez-López, Arturo; Hernaz-Guijo, Alejandro; Herrera-León, Walter Nery; Iniesta-González, Irene; Leza-Leza, Margarita; Melchor-Canelo, María Aranzazu; Muñoz-Quirós-Aliaga, Sagrario; Oria-Fernández, Ángela; Pertierra-Galindo, Nuria; Prieto-Barbosa, M. Dolores; Robledo-Vázquez, Milagros; Ruiz-López, Marta; Sánchez-Cruz, M. Carmen; Sánchez-De-Eusebio, M. Ángeles; Seijas-Martínez-Echevarría, M. Jose; Tovar-García, Carmen Paola; Vicente-Diez, Jose Ignacio; Villanueva-Sanz, Cristina
    2019-06-20
  • Una experiencia en innovación docente: motivación, salud mental y rendimiento académico en estudiantes de Medicina 

    Iciarte Lavieri, Eglée
    2005
  • What seems to explain suicidality in Yucatan Mexican young adults? findings from an app-based mental health screening test using the SMART-SCREEN protocol 

    Martínez Nicolás, Ismael; Molina Pizarro, Cristian Antonio; Rosado Franco, Arsenio; Arenas Castañeda, Pavel E.; Maya, Cynthya; Barahona, Igor; Martínez Alés, Gonzalo; Aroca Bisquert, Fuensanta; Delgado Gomez, David; Dervic, Kanita; Lopez Fernandez, Olatz; Baca García, EnriqueAutoridad UAM; Barrigón Estévez, María LuisaAutoridad UAM
    2022-12-10
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram