UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

La experiencia del departamento de orientación de Escuela Ideo: En busca de la inclusión educativa

Title (trans.)
The experience of the guidance department of the Ideo school: Looking for inclusive education
Author
Montaña Ruiz, Elena; Andrés-Candelas, Mario
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 272-274
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Orientación pedagógica; Innovación educacional; Educación inclusiva; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679588

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Escuela Ideo nace en 2014 con la intención de construir una propuesta pedagógica que dé respuesta a las necesidades actuales. La diversidad se reconoce como un valor y aprender a convivir con otras personas, se convierte en uno de los principios del proceso educativo. En este contexto el departamento de orientación juega un papel muy importante, no sólo en la atención a las dificultades individuales, sino como agente de motivación para el alcance de una escuela inclusiva. En este camino, identificamos tres pilares fundamentales: (1) El compromiso para la inclusión debe ser adquirido y compartido, tanto en la práctica como en la teoría, por toda la comunidad educativa. (2) Las prácticas inclusivas deben ir dirigidas a todo el alumnado, no sólo a aquel con dificultades o necesidades específicas. (3) El trabajo en equipo, la coordinación con la comunidad educativa y la transparencia deben ser las premisas sobre las que se construya el departamento de orientación, que debe estar dotado de buenos profesionales y con una ratio adecuada
 
Escuela Ideo was born in 2014 with the intention to offer a pedagogical proposal that responds to the needs of our time. Therefore, diversity is recognized as a value and learning to live and coexist with other people becomes one of the basic principles in the educational process. In this context, the guidance department plays a very important role, both attending to the students individual difficulties and as an agent of motivation to reach the goal of an inclusive school. In this way, we identify three fundamental pillars: (1) The commitment for inclusion must be acquired and shared, both in practice and in theory, throughout the whole educational community. (2) Inclusive practices need to be directed to all students, not just those with specific difficulties or needs. (3) Teamwork, coordination with the educational community and transparency are the premises on which the guidance department must be built. In addition to this, good professionals and an adequate ratio are also key elements
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
063_experiencia_montaña_CILME_2017.pdf
Size
326.1Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Montaña Ruiz, Elena - Andrés-Candelas, Mario

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • El holocausto en la escuela desde la orientación educativa: fundamentos para una pedagogía de la shoá 

    Mariana Fernández, Maria Luisa
    2016-01-15
  • Notas para reflexionar sobre las políticas de inclusión educativa en los países de América Latina. La experiencia de los programas de aceleración de aprendizajes 

    Perazza, Roxana
    2009
  • Condiciones, procesos y circunstancias que permiten avanzar hacia la inclusión educativa: retomando las aportaciones de la experiencia canadiense 

    Moliner García, Odet
    2008
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram