UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

Enseñanza y aprendizaje de la Biología evolutiva en el bachillerato a partir de la distinción y articulación de hechos, modelos científicos y evidencias

Title (trans.)
Teaching and learning of evolutionary Biology in the baccalaureate from distinguishing and articulating facts, scientific models and evidences
Author
Acosta Pérez, Rosario Montserrat
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 290-293
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679596
Note
Este trabajo forma parte de la investigación para obtener el grado en la Maestría para la Docencia en Educación Media Superior, UNAM. La cual es financiada por el programa de BECAS MIXTAS CONACYT y está dirigida por la Dra. Érendira Alvarez Pérez, que forma parte del Grupo de Estudios Filosóficos, Históricos y Sociales de la Ciencia, Departamento de Biología, Evolutiva, Facultad de Ciencias, UNAM

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

La enseñanza y el aprendizaje de la biología evolutiva son fundamentales para todos los grados educativos. Su importancia radica en la transversalidad de sus contenidos en toda la biología y en otras disciplinas, permitiendo dar explicaciones a diferentes fenómenos naturales y a problemáticas sociales. Además, integra contenidos teóricos y metodológicos para el desarrollo de pensamiento científico. Sin embargo, existen investigaciones en didáctica de las ciencias que reportan diversos problemas en la enseñanza y el aprendizaje de dichos contenidos. Es por ello, que se diseñó y se aplicó una secuencia didáctica de biología evolutiva para la asignatura de Biología II de la Escuela Nacional Colegio de Ciencias y Humanidades de la Universidad Nacional Autónoma de México. Dicha propuesta se diseñó considerando el hecho o fenómeno natural, el modelo teórico que lo explica y las evidencias que confirman el fenómeno y al mismo tiempo validan los postulados del modelo teórico que lo explica. En el contenido se integraron habilidades, actitudes y conceptos de argumentación científica escolar para favorecer el desarrollo de pensamiento científico. Al final de la intervención didáctica se observaron cambios importantes en la manera de explicar casos de evolución adaptativa
 
The teaching and learning of evolutionary biology are fundamental to all educational levels. Its importance lies in the transversality of its contents in all biology and in other disciplines, allowing to explain different natural phenomena and social problems. In addition, it integrates theoretical and methodological contents for the development of scientific thought. However, there are research in didactics of the sciences that report various problems in the teaching and learning of such contents. It is for this reason that a didactic sequence of evolutionary biology was designed and applied for the subject of Biology II of the National School College of Sciences and Humanities of the National Autonomous University of Mexico. This proposal was designed considering the fact or natural phenomenon, the theoretical model that explains it and the evidence that confirms the phenomenon and at the same time validate the postulates of the theoretical model that explains it. The content integrated skills, attitudes and concepts of school scientific argument to favor the development of scientific thinking. At the end of the didactic intervention there were important changes in the way of explaining cases of adaptive evolution
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
068_enseñanza_acosta_CILME_2017.pdf
Size
335.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Acosta Pérez, Rosario Montserrat

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Autonomia en el aprendizaje de la lengua inglesa y atención a la diversidad en el contexto de la enseñanza reglada en los niveles de segundo ciclo de E.S.O. y Bachillerato: efectos de la atención a la diversidad en la motivación y en la adquisición-aprendizaje de la lengua inglesa 

    Ordóñez de Celis, Luis
    2002
  • Genetic landscape of 6089 inherited retinal dystrophies affected cases in Spain and their therapeutic and extended epidemiological implications 

    Perea-Romero, Irene; Gordo, Gema; Iancu, Ionut F.; Del Pozo-Valero, Marta; Almoguera, Berta; Blanco-Kelly, Fiona; Carreño, Ester; Jimenez-Rolando, Belen; Lopez-Rodriguez, Rosario; Lorda-Sanchez, Isabel; Martin-Merida, Inmaculada; Pérez de Ayala, Lucia; Riveiro-Alvarez, Rosa; Rodriguez-Pinilla, Elvira; Tahsin-Swafiri, Saoud; Trujillo-Tiebas, Maria J.; Bustamante-Aragones, Ana; Cardero-Merlo, Rocio; Fernandez-Sanchez, Ruth; Gallego-Merlo, Jesus; Garcia-Vara, Ines; Gimenez-Pardo, Ascension; Horcajada-Burgos, Laura; Infantes-Barbero, Fernando; Lantero, Esther; Lopez-Martinez, Miguel A.; Martinez-Ramas, Andrea; Ondo, Lorena; Rodriguez de Alba, Marta; Sanchez-Jimeno, Carolina; Velez-Monsalve, Camilo; Villaverde, Cristina; Zurita, Olga; Aguilera-Garcia, Domingo; Aguirre-Lamban, Jana; Arteche, Ana; Cantalapiedra, Diego; Fernandez-San Jose, Patricia; Galbis-Martinez, Liliana; Garcia-Hoyos, Maria; Lombardia, Carlos; Lopez-Molina, Maria I.; Perez-Carro, Raquel; Da Silva, Luciana R.J.; Ramos, Carmen; Sanchez-Alcudia, Rocio; Sanchez-Navarro, Iker; Tatu, Sorina D.; Vallespin, Elena; Aller, Elena; Bernal, Sara; Gamundi, Maria J.; Garcia-Garcia, Gema; Hernan, Inmaculada; Jaijo, Teresa; Antiñolo, Guillermo; Baiget, Montserrat; Carballo, Miguel; Millan, Jose M.; Valverde, Diana; Allikmets, Rando; Banfi, Sandro; Cremers, Frans P.M.; Collin, Rob W.J.; De Baere, Elfride; Hakonarson, Hakon; Kohl, Susanne; Rivolta, Carlo; Sharon, Dror; Alonso-Cerezo, Maria C.; Ballesta-Martinez, Maria J.; Beltran, Sergi; Benito Lopez, Carmen; Català-Mora, Jaume; Catalli, Claudio; Cotarelo-Perez, Carmen; Fernandez-Burriel, Miguel; Fontalba-Romero, Ana; Galán-Gómez, Enrique; Garcia-Barcina, Maria; Garcia-Cruz, Loida M.; Gener, Blanca; Gil-Fournier, Belen; Govea, Nancy; Guillen-Navarro, Encarna; Hernando Acero, Ines; Irigoyen, Cristina; Izquierdo-Álvarez, Silvia; Llano-Rivas, Isabel; López-Ariztegui, Maria A.; Lopez-Gonzalez, Vanesa; Lopez-Grondona, Fermina; Martorell, Loreto; Mendez-Perez, Pilar; Moreno-Igoa, Maria; Oancea-Ionescu, Raluca; Palau-Martinez, Francesc; Perez de Nanclares, Guiomar; Ramos-Fuentes, Feliciano J.; Rodriguez-Lopez, Raquel; Ayuso García, María del Carmen TomasaAutoridad UAM
    2021-12-01
  • Sobre la adquisición de metodologías de trabajo profesional y capacitación terminológica en el aula de traducción científico-técnica (francés-español): propuesta de elaboración de un diccionario de clase de apoyo a la enseñanza-aprendizaje de la traducción 

    Contreras, Fernando
    2011
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad