Enseñanza y aprendizaje de la Biología evolutiva en el bachillerato a partir de la distinción y articulación de hechos, modelos científicos y evidencias
Title (trans.)
Teaching and learning of evolutionary Biology in the baccalaureate from distinguishing and articulating facts, scientific models and evidencesPublisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)Date
2017Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 290-293ISBN
978-84-697-3649-4 (online)Subjects
EducaciónNote
Este trabajo forma parte de la investigación para obtener el grado en la Maestría para la Docencia en Educación Media Superior, UNAM. La cual es financiada por el programa de BECAS MIXTAS CONACYT y está dirigida por la Dra. Érendira Alvarez Pérez, que forma parte del Grupo de Estudios Filosóficos, Históricos y Sociales de la Ciencia, Departamento de Biología, Evolutiva, Facultad de Ciencias, UNAM
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
La enseñanza y el aprendizaje de la biología evolutiva son fundamentales para todos los
grados educativos. Su importancia radica en la transversalidad de sus contenidos en toda
la biología y en otras disciplinas, permitiendo dar explicaciones a diferentes fenómenos
naturales y a problemáticas sociales. Además, integra contenidos teóricos y metodológicos
para el desarrollo de pensamiento científico. Sin embargo, existen investigaciones en
didáctica de las ciencias que reportan diversos problemas en la enseñanza y el aprendizaje
de dichos contenidos. Es por ello, que se diseñó y se aplicó una secuencia didáctica de
biología evolutiva para la asignatura de Biología II de la Escuela Nacional Colegio de
Ciencias y Humanidades de la Universidad Nacional Autónoma de México. Dicha
propuesta se diseñó considerando el hecho o fenómeno natural, el modelo teórico que lo
explica y las evidencias que confirman el fenómeno y al mismo tiempo validan los
postulados del modelo teórico que lo explica. En el contenido se integraron habilidades,
actitudes y conceptos de argumentación científica escolar para favorecer el desarrollo de
pensamiento científico. Al final de la intervención didáctica se observaron cambios
importantes en la manera de explicar casos de evolución adaptativa The teaching and learning of evolutionary biology are fundamental to all educational
levels. Its importance lies in the transversality of its contents in all biology and in other
disciplines, allowing to explain different natural phenomena and social problems. In
addition, it integrates theoretical and methodological contents for the development of
scientific thought. However, there are research in didactics of the sciences that report
various problems in the teaching and learning of such contents. It is for this reason that a
didactic sequence of evolutionary biology was designed and applied for the subject of
Biology II of the National School College of Sciences and Humanities of the National
Autonomous University of Mexico. This proposal was designed considering the fact or
natural phenomenon, the theoretical model that explains it and the evidence that confirms
the phenomenon and at the same time validate the postulates of the theoretical model that
explains it. The content integrated skills, attitudes and concepts of school scientific
argument to favor the development of scientific thinking. At the end of the didactic
intervention there were important changes in the way of explaining cases of adaptive
evolution
Files in this item
Google Scholar:Acosta Pérez, Rosario Montserrat
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Genetic landscape of 6089 inherited retinal dystrophies affected cases in Spain and their therapeutic and extended epidemiological implications
Perea-Romero, Irene; Gordo, Gema; Iancu, Ionut F.; Del Pozo-Valero, Marta; Almoguera, Berta; Blanco-Kelly, Fiona; Carreño, Ester; Jimenez-Rolando, Belen; Lopez-Rodriguez, Rosario; Lorda-Sanchez, Isabel; Martin-Merida, Inmaculada; Pérez de Ayala, Lucia; Riveiro-Alvarez, Rosa; Rodriguez-Pinilla, Elvira; Tahsin-Swafiri, Saoud; Trujillo-Tiebas, Maria J.; Bustamante-Aragones, Ana; Cardero-Merlo, Rocio; Fernandez-Sanchez, Ruth; Gallego-Merlo, Jesus; Garcia-Vara, Ines; Gimenez-Pardo, Ascension; Horcajada-Burgos, Laura; Infantes-Barbero, Fernando; Lantero, Esther; Lopez-Martinez, Miguel A.; Martinez-Ramas, Andrea; Ondo, Lorena; Rodriguez de Alba, Marta; Sanchez-Jimeno, Carolina; Velez-Monsalve, Camilo; Villaverde, Cristina; Zurita, Olga; Aguilera-Garcia, Domingo; Aguirre-Lamban, Jana; Arteche, Ana; Cantalapiedra, Diego; Fernandez-San Jose, Patricia; Galbis-Martinez, Liliana; Garcia-Hoyos, Maria; Lombardia, Carlos; Lopez-Molina, Maria I.; Perez-Carro, Raquel; Da Silva, Luciana R.J.; Ramos, Carmen; Sanchez-Alcudia, Rocio; Sanchez-Navarro, Iker; Tatu, Sorina D.; Vallespin, Elena; Aller, Elena; Bernal, Sara; Gamundi, Maria J.; Garcia-Garcia, Gema; Hernan, Inmaculada; Jaijo, Teresa; Antiñolo, Guillermo; Baiget, Montserrat; Carballo, Miguel; Millan, Jose M.; Valverde, Diana; Allikmets, Rando; Banfi, Sandro; Cremers, Frans P.M.; Collin, Rob W.J.; De Baere, Elfride; Hakonarson, Hakon; Kohl, Susanne; Rivolta, Carlo; Sharon, Dror; Alonso-Cerezo, Maria C.; Ballesta-Martinez, Maria J.; Beltran, Sergi; Benito Lopez, Carmen; Català-Mora, Jaume; Catalli, Claudio; Cotarelo-Perez, Carmen; Fernandez-Burriel, Miguel; Fontalba-Romero, Ana; Galán-Gómez, Enrique; Garcia-Barcina, Maria; Garcia-Cruz, Loida M.; Gener, Blanca; Gil-Fournier, Belen; Govea, Nancy; Guillen-Navarro, Encarna; Hernando Acero, Ines; Irigoyen, Cristina; Izquierdo-Álvarez, Silvia; Llano-Rivas, Isabel; López-Ariztegui, Maria A.; Lopez-Gonzalez, Vanesa; Lopez-Grondona, Fermina; Martorell, Loreto; Mendez-Perez, Pilar; Moreno-Igoa, Maria; Oancea-Ionescu, Raluca; Palau-Martinez, Francesc; Perez de Nanclares, Guiomar; Ramos-Fuentes, Feliciano J.; Rodriguez-Lopez, Raquel; Ayuso García, María del Carmen Tomasa
2021-12-01