UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

El acompañamiento pedagógico como estrategia para el mejoramiento de la calidad de la formación impartida por los instructores del Servicio Nacional de Aprendizaje SENA, Colombia

Title (trans.)
The pedagogical accompaniment as a strategy for the improvement of quality of the training provided by the instructors of the National Service of Learning SENA, Colombia
Author
Martínez Palacios, Carlos Darío; Vanegas Prieto, Carlos Alberto
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 294-300
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Calidad de la educación; Formación de docentes; Educación técnica; Pedagogía; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679597
Note
Se enmarca en la línea de “Acompañamiento Pedagógico” de la Escuela Nacional de Instructores

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

La formación pedagógica de los instructores del SENA se convierte en un elemento importante y necesario para los procesos de enseñanza, aprendizaje y evaluación de los aprendices. La Escuela Nacional de Instructores ha desarrollado el “Programa de Acompañamiento Pedagógico para la Cualificación de Instructores SENA”, como herramienta que permita el fortalecimiento de la formación profesional integral. El Programa de acompañamiento se realiza en tres fases. El diagnóstico (primera fase), emplea técnicas de hetero, auto y codiagnóstico para determinar las necesidades de formación en competencias pedagógicas de los instructores. En la segunda fase, establecidas estas necesidades, los centros de formación determinan los procesos de capacitación de sus instructores, priorizando las necesidades evidenciadas, acorde a los contextos propios de cada regional y centro de formación. Finalmente, en la tercera fase (acompañamiento), se establecen los procesos de acompañamiento in situ a los instructores estableciendo un encuentro pedagógico entre el instructor y el acompañante pedagógico, donde la formación recibida se convierte en centro de atención. Los avances del programa han permitido mejorar los procesos de capacitación de los instructores
 
The pedagogical training of the instructors of SENA becomes an important and necessary element for the teaching, learning and assessment processes of the trainees. The National School of Instructors has developed the "Program of Pedagogical Accompaniment for the Qualification of SENA Instructors", as a tool that allows the strengthening of comprehensive vocational training. The Accompaniment Program is carried out in three phases. Diagnosis (first phase) employs hetero, auto and codiagnostic techniques to determine the training needs of instructors' pedagogical competencies. In the second phase, when these needs are established, the training centers determine the training processes of their trainers, prioritizing the needs evidenced, according to the specific contexts of each regional and training center. Finally, in the third phase (accompaniment), the processes of in-situ accompaniment to the instructors are established, establishing a pedagogical meeting between the instructor and the pedagogical companion, where the training received becomes the center of attention. The progress of the program has made to improve the training and pedagogically qualify of the instructors
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
069_acompañamiento_martinez_CILME_2017.pdf
Size
387.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Martínez Palacios, Carlos Darío - Vanegas Prieto, Carlos Alberto

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Acompañamiento al aula: una estrategia para la mejora del trabajo pedagógico 

    Salazar, José; Marqués, María de la Luz
    2012
  • Clinical validation of a novel quantitative assay for the detection of MGMT methylation in glioblastoma patients 

    Rosas Alonso, Rocío; Colmenarejo‑Fernandez, Julian; Pernía, Olga; Rodríguez-Antolín, Carlos; Esteban, Isabel; Ghanem, Ismael; Sanchez-Cabrero, Darío; Losantos-Garcia, Itsaso; Palacios-Zambrano, Sara; Moreno Bueno, GemaAutoridad UAM; Castro, Javier de; Martínez-Marín, Virginia; Ibáñez de Cáceres, Inmaculada
    2021-03-09
  • Impacto de una estrategia continuada de mejora de la calidad en la atención de los pacientes con bronquiolitis aguda en un servicio de urgencias pediátrico 

    Andina Martínez, David
    2019-05-30
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad