Aportaciones de Paulo Freire para el desarrollo de una propuesta de educación intercultural: Un estudio de caso en la ESO
Title (trans.)
Contributions by Paulo Freire for the development of a proposal for intercultural education: A case study in ESOPublisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)Date
2017Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 301-304ISBN
978-84-697-3649-4 (online)Subjects
Diversidad cultural; Educación intercultural; Educación secundaria; Currículo; Paulo Freire; Educación
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
Hemos desarrollado una investigación desde una perspectiva cualitativa y
completada con un estudio de caso. En un primer momento realizamos un análisis
de una parte seleccionada de la obra escrita de Paulo Freire y establecemos un
marco teórico de referencia. En otro plano de análisis, y con la intención de
identificar principales retos que la diversidad cultural incorpora al currículo de la
ESO en Asturias, realizamos un estudio del mismo estableciendo conexiones con
las aportaciones de Freire. Tomando como referencia tales aportaciones elaboramos
una alternativa inicial de educación intercultural y estudiamos las posibilidades de
aplicación en un IES asturiano. El estudio de caso pone de manifiesto que para
desarrollar verdaderas propuestas de educación intercultural, sería necesario que
existieran unas condiciones previas que tienen que ver con aspectos tales como: la
existencia de una infraestructura organizativa en la que la vida diaria del Centro se
interculturaliza, la necesidad de asumir el sentido educativo y social de la enseñanza
secundaria y apostar por un modelo de currículo en el que tenga cabida la
diversidad cultural. Todo ello, además, en un contexto en el que el alumnado tenga
igualdad de oportunidades para desarrollarse desde un punto de vista social,
cultural y educativo We have developed a research from a qualitative perspective and completed with a
case study. At first we have made an analysis of a selected portion of the written
work of Freire and establish a theoretical framework. On another level of analysis,
and intending to identify key challenges that having cultural diversity in the
curriculum Asturian, we made a study of curriculum of Asturias. Given the
contributions of Freire, we have prepared an initial alternative of intercultural
education and we study the possibilities of application in an Asturian IES. The
results obtained in our study make it clear that, despite the appropriateness of the
present moment, the need for the development of this proposal and the fact that the
educational community is willing to incorporate, it would be necessary that
determined prior conditions should exist. These conditions have to do
fundamentally with aspects such as: organizational infrastructure in the school
where all academic life it becomes intercultural; understand the educational and
social meaning of secondary education, the need to launch a curriculum in which,
cultural diversity has its own place, and all of this, within a context where the
students enjoy the same educational opportunities in order to grow from a social,
cultural and educational
Files in this item
Google Scholar:Verdeja Muñiz, María
-
Rodríguez Fernández, Noemí
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
“Dejando huella a nuestro paso”: propuesta de indagación para trabajar la Educación Ambiental y el Desarrollo Sostenible a través del suelo en Educación Infantil
Fernández Peris, Marta; Conde, María Jené; Navas Ten, Marta
2022 -
Glycemic variability: prognostic impact on acute ischemic stroke and the impact of corrective treatment for hyperglycemia. The GLIAS-III translational study
Fuentes Gimeno, Blanca Eulalia; Pastor-Yborra, Silvia; Gutiérrez-Zúñiga, Raquel; González Pérez de Villar, Noemí
; de Celis, Elena; Rodríguez-Pardo, Jorge; Gómez-de Frutos, Mari Carmen; Laso-García, Fernando; Gutiérrez-Fernández, María; Ortega-Casarrubios, MÁngeles; Soto, Alfonso; López-Fernández, María; Santamaría, María; Díez-González, Noemí; Freijo, Mar M.; Zandio, Beatriz; Delgado-Mederos, Raquel; Calleja, Ana; Portilla-Cuenca, Juan Carlos; Lisbona, Arturo; Otero-Ortega, Laura; Díez Tejedor, Exuperio
2020-12-01 -
Gender-based differences by age range in patients hospitalized with covid-19: A spanish observational cohort study
Josa-Laorden, Claudia; Crestelo-Vieitez, Anxela; Del Mar García Andreu, María; Rubio-Rivas, Manuel; Sánchez, Marcos; Toledo Samaniego, Neera; Arnalich Fernández, Francisco; Iguaran Bermudez, Rosario; Fonseca Aizpuru, Eva Ma; Núñez, Juan Antonio Vargas; Fontan, Paula Maria Pesqueira; Ballesteros, Jorge Serrano; Castro, Santiago Jesús Freire; Fernández, Melani Pestaña; García, Alba Viana; Rodriguez, Victoria Nuñez; Giner-Galvañ, Vicente; Sánchez, Francisco Javier Carrasco; Milián, Almudena Hernández; Cobos-Siles, Marta; Lecumberri, Jose Javier Napal; García, Virginia Herrero; Pérez, Maria de los Reyes Pascual; Núñez-Cortés, Jesús Millán; Rojo, José Manuel Casas
2021-02-25