UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

Aportaciones de Paulo Freire para el desarrollo de una propuesta de educación intercultural: Un estudio de caso en la ESO

Title (trans.)
Contributions by Paulo Freire for the development of a proposal for intercultural education: A case study in ESO
Author
Verdeja Muñiz, María; Rodríguez Fernández, Noemí
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 301-304
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Diversidad cultural; Educación intercultural; Educación secundaria; Currículo; Paulo Freire; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679599

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Hemos desarrollado una investigación desde una perspectiva cualitativa y completada con un estudio de caso. En un primer momento realizamos un análisis de una parte seleccionada de la obra escrita de Paulo Freire y establecemos un marco teórico de referencia. En otro plano de análisis, y con la intención de identificar principales retos que la diversidad cultural incorpora al currículo de la ESO en Asturias, realizamos un estudio del mismo estableciendo conexiones con las aportaciones de Freire. Tomando como referencia tales aportaciones elaboramos una alternativa inicial de educación intercultural y estudiamos las posibilidades de aplicación en un IES asturiano. El estudio de caso pone de manifiesto que para desarrollar verdaderas propuestas de educación intercultural, sería necesario que existieran unas condiciones previas que tienen que ver con aspectos tales como: la existencia de una infraestructura organizativa en la que la vida diaria del Centro se interculturaliza, la necesidad de asumir el sentido educativo y social de la enseñanza secundaria y apostar por un modelo de currículo en el que tenga cabida la diversidad cultural. Todo ello, además, en un contexto en el que el alumnado tenga igualdad de oportunidades para desarrollarse desde un punto de vista social, cultural y educativo
 
We have developed a research from a qualitative perspective and completed with a case study. At first we have made an analysis of a selected portion of the written work of Freire and establish a theoretical framework. On another level of analysis, and intending to identify key challenges that having cultural diversity in the curriculum Asturian, we made a study of curriculum of Asturias. Given the contributions of Freire, we have prepared an initial alternative of intercultural education and we study the possibilities of application in an Asturian IES. The results obtained in our study make it clear that, despite the appropriateness of the present moment, the need for the development of this proposal and the fact that the educational community is willing to incorporate, it would be necessary that determined prior conditions should exist. These conditions have to do fundamentally with aspects such as: organizational infrastructure in the school where all academic life it becomes intercultural; understand the educational and social meaning of secondary education, the need to launch a curriculum in which, cultural diversity has its own place, and all of this, within a context where the students enjoy the same educational opportunities in order to grow from a social, cultural and educational
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
070_aportaciones_verdeja_CILME_2017.pdf
Size
349.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Verdeja Muñiz, María - Rodríguez Fernández, Noemí

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • “Dejando huella a nuestro paso”: propuesta de indagación para trabajar la Educación Ambiental y el Desarrollo Sostenible a través del suelo en Educación Infantil 

    Fernández Peris, Marta; Conde, María Jené; Navas Ten, Marta
    2022
  • Glycemic variability: prognostic impact on acute ischemic stroke and the impact of corrective treatment for hyperglycemia. The GLIAS-III translational study 

    Fuentes Gimeno, Blanca EulaliaAutoridad UAM; Pastor-Yborra, Silvia; Gutiérrez-Zúñiga, Raquel; González Pérez de Villar, NoemíAutoridad UAM; de Celis, Elena; Rodríguez-Pardo, Jorge; Gómez-de Frutos, Mari Carmen; Laso-García, Fernando; Gutiérrez-Fernández, María; Ortega-Casarrubios, MÁngeles; Soto, Alfonso; López-Fernández, María; Santamaría, María; Díez-González, Noemí; Freijo, Mar M.; Zandio, Beatriz; Delgado-Mederos, Raquel; Calleja, Ana; Portilla-Cuenca, Juan Carlos; Lisbona, Arturo; Otero-Ortega, Laura; Díez Tejedor, ExuperioAutoridad UAM
    2020-12-01
  • Gender-based differences by age range in patients hospitalized with covid-19: A spanish observational cohort study 

    Josa-Laorden, Claudia; Crestelo-Vieitez, Anxela; Del Mar García Andreu, María; Rubio-Rivas, Manuel; Sánchez, Marcos; Toledo Samaniego, Neera; Arnalich Fernández, FranciscoAutoridad UAM; Iguaran Bermudez, Rosario; Fonseca Aizpuru, Eva Ma; Núñez, Juan Antonio Vargas; Fontan, Paula Maria Pesqueira; Ballesteros, Jorge Serrano; Castro, Santiago Jesús Freire; Fernández, Melani Pestaña; García, Alba Viana; Rodriguez, Victoria Nuñez; Giner-Galvañ, Vicente; Sánchez, Francisco Javier Carrasco; Milián, Almudena Hernández; Cobos-Siles, Marta; Lecumberri, Jose Javier Napal; García, Virginia Herrero; Pérez, Maria de los Reyes Pascual; Núñez-Cortés, Jesús Millán; Rojo, José Manuel Casas
    2021-02-25
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad