UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

La Tabla Periódica desde un enfoque histórico: Experiencia de aula con docentes en formación en Química

Title (trans.)
The Periodic Table from a historical perspective: Classroom experience with teachers In training In chemistry
Author
Segura Delgado, Paula Andrea; Hernández Barbosa, Rubinsten
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 343-348
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Enseñanza de las ciencias; Estrategia didáctica; Historia de la ciencia,; Tabla periódica; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679613

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

En el presente artículo se presentan los resultados parciales de la secuencia didáctica diseñada para la enseñanza de la Tabla Periódica desde un enfoque histórico, para estudiantes de cuarto semestre de Licenciatura en Química en la Universidad Distrital que cursan el seminario de historia de la química. Se implementa el uso de la historia para profundizar en las causas, hechos y circunstancias que han permitido la construcción de la ciencia y en particular de la Tabla Periódica. La estrategia se plantea en seis etapas, las cuales se diseñan a partir de preguntas, que sirven como orientación para la estructuración de las actividades que se proponen generando respuesta a los objetivos. En este texto se presenta únicamente los resultados y análisis del test inicial y final de la propuesta y la entrevista a un grupo focal. En estos se puede evidenciar un cambio en los docentes en formación con respecto al papel que tiene la historia de la ciencia para la enseñanza de la misma, como también aprendizaje en las temáticas desarrolladas sobre la Tabla Periódica
 
This paper presents the partial results of the didactic sequence designed for the teaching of the Periodic Table from a historical perspective, for students of the fourth semester of Chemistry Degree in the District University who attend the seminar of history of chemistry. The use of history is implemented to deepen the causes, facts and circumstances that have allowed the construction of science and in particular the Periodic Table. The strategy is presented in six stages, which are designed based on questions, which serve as guidelines for the structuring of the activities that are proposed generating a response to the objectives. This text presents only the results and analysis of the initial and final test of the proposal and the interview to a focus group. These can show a change in the teachers in formation regarding the role of the history of science for teaching the same, as well as learning in the themes developed on the Periodic Table
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
079_tabla_segura_CILME_2017.pdf
Size
680.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Segura Delgado, Paula Andrea - Hernández Barbosa, Rubinsten

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • European contribution to the study of ROS: A summary of the findings and prospects for the future from the COST action BM1203 (EU-ROS) 

    Egea, Javier; Fabregat, Isabel; Frapart, Yves M.; Ghezzi, Pietro; Görlach, Agnes; Kietzmann, Thomas; Kubaichuk, Kateryna; Knaus, Ulla G.; López, Manuela G.; Olaso-Gonzalez, Gloria; Petry, Andreas; Schulz, Rainer; Vina, Jose; Winyard, Paul; Abbas, Kahina; Ademowo, Opeyemi S.; Afonso, Catarina B.; Andreadou, Ioanna; Antelmann, Haike; Antunes, Fernando; Aslan, Mutay; Bachschmid, Markus M.; Barbosa, Rui M.; Belousov, Vsevolod; Berndt, Carsten; Bernlohr, David; Bertrán, Esther; Bindoli, Alberto; Bottari, Serge P.; Brito, Paula M.; Carrara, Guia; Casas, Ana I.; Chatzi, Afroditi; Chondrogianni, Niki; Conrad, Marcus; Cooke, Marcus S.; Costa, João G.; Cuadrado, Antonio; My-Chan Dang, Pham; De Smet, Barbara; Debelec-Butuner, Bilge; Dias, Irundika H.K.; Dunn, Joe Dan; Edson, Amanda J.; El Assar, Mariam; El-Benna, Jamel; Ferdinandy, Péter; Fernandes, Ana S.; Fladmark, Kari E.; Förstermann, Ulrich; Giniatullin, Rashid; Giricz, Zoltán; Görbe, Anikó; Griffiths, Helen; Hampl, Vaclav; Hanf, Alina; Herget, Jan; Hernansanz Agustín, Pablo; Hillion, Melanie; Huang, Jingjing; Ilikay, Serap; Jansen-Dürr, Pidder; Jaquet, Vincent; Joles, Jaap A.; Kalyanaraman, Balaraman; Kaminskyy, Danylo; Karbaschi, Mahsa; Kleanthous, Marina; Klotz, Lars Oliver; Korac, Bato; Korkmaz, Kemal Sami; Koziel, Rafal; Kračun, Damir; Krause, Karl Heinz; Křen, Vladimír; Krieg, Thomas; Laranjinha, João; Lazou, Antigone; Li, Huige; Martínez-Ruíz, Antonio; Matsui, Reiko; McBean, Gethin J.; Meredith, Stuart P.; Messens, Joris
    2017-10-01
  • Miradas de un perfil profesional docente en educación especial en el marco de la complejidad 

    Herrera Castro, Ana Isabel; Segura Esquivel, Sylvia; Ruiz Guevara, Lilliam Susana; Hernández Segura, Ana María; León Arce, Heidy; Chaves Álvarez, Ana Lucía
    2013
  • Oportunidades para el cambio en la formación inicial docente desde las pedagogías feministas: educando en sexualidad e igualdad para docentes en formación 

    Gonzalvez Martínez, IreneAutoridad UAM; Téllez Delgado, VirtudesAutoridad UAM; Bejarano Franco, María Teresa
    2021-12-01
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram