Construyendo justicia social desde la educación: Una experiencia de innovación en formación de máster universitario
Title (trans.)
Building social justice from education: An experience of innovation in higher university studiesPublisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)Date
2017Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 376-378ISBN
978-84-697-3649-4 (online)Subjects
Justicia social; Cambio social; Mejora de la educación; Educación
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
En el curso 2016/17, ha iniciado su andadura el Máster oficial de Educación para la
Justicia Social en la Universidad Autónoma de Madrid, una formación que nace
como proyecto pionero en nuestro país. Presentamos este Máster como experiencia
innovadora y de cambio educativo, considerando que las vivencias de este
postgrado suponen un nuevo camino en la formación de profesionales del ámbito
educativo hacia el compromiso social. La presente publicación expone las nociones
y principios del máster poniendo en relación las ideas de Justicia Social y de escuela.
Proyectando una imagen de Justicia Social como redistribución, reconocimiento y
representación, la escuela se esboza como un espacio de formación en y desde la
Justicia Social. Un postgrado de estas características proporciona una formación de
maestros y maestras como intelectuales críticos, dispuestos a luchar por una escuela
de calidad, inclusiva y participativa, que se aleje de los cánones tradicionales. Esta
comunicación pretende recopilar las reflexiones en torno a la Educación para la
Justicia Social, con el fin último de intercambiar conocimientos con profesionales
del campo educativo y social. Nuestra visión pretende transformar las escuelas en
espacios justos, que trabajen en y desde la Justicia Social, libres de discriminación y
opresión, y donde la reflexión y el diálogo tengan un papel protagonista In the 2016/17 academic year, the official Masters’ Degree in Education for Social
Justice at Universidad Autónoma de Madrid, was started as a pioneer project in
Spain. We present this Master's Degree as an innovational experience in
educational change, considering that the experiences of this postgraduate course
represent a new path in the training of professionals in the educational field
towards social commitment. This publication presents the ideas and principles of
the masters’ programme, linking the ideas of Social Justice and the ideas of what
the school means. Projecting an image of Social Justice such as redistribution,
recognition and representation, school is outlined as a space of Social Justice.
Studies of this nature provides teachers training as critical intellectuals, who are
willing to fight for a quality, inclusive and participative school that move away
from traditional canons. This communication seeks to gather the reflections in a
way of understanding Education for Social Justice, with the ultimate aim being to
share knowledge with professionals from the educational and social field. Our
vision is to transform schools into fair spaces, working in and from Social Justice,
free from discrimination and oppression, and where reflection and dialogue play a
main role
Files in this item

Google Scholar:Toledo del Cerro, Ana
-
Flórez Rodríguez, Ana
-
Peiró Cadahía, Laura
-
Latas Ramírez, Mariña
-
Gómez Cuevas, Sara
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Population-based multicase-control study in common tumors in Spain (MCC-Spain): Rationale and study design
Castaño-Vinyals, Gemma; Aragonés, Nuria; Pérez-Gómez, Beatriz; Martín, Vicente; Llorca, Javier; Moreno, Víctor; Altzibar, Jone M.; Ardanaz, Eva; De Sanjosé, Sílvia; Jiménez-Moleón, José J.; Tardón, Adonina; Alguacil, Juan; Peiró, Rosana; Marcos-Gragera, Rafael; Navarro, Carmen; Pollán, Marina; Kogevinas, Manolis; Alonso, Maria Teresa; Amiano, Pilar; Arias, Cristina; Azpiri, Mikel; Benavente, Yolanda; Boldo, Elena; Bueno, Aurora; Bustamante, Mariona; Caballero, Francisco Javier; Campo, Elías; Cantón, Rafael; Capelo, Rocío; Carmona, Carme; Casabonne, Delphine; Chirlaque, María Dolores; Cirac, Judith; Clofent, Juan; Colado, Enrique; Costas, Laura; Crous, Marta; Campo, Rosa del; Díaz Santos, Marian; Dierssen-Sotos, Trinidad; Ederra, María; Espinosa, Ana; Fernández Cabrera, Marieta; Fernández Somoano, Ana; Fernández Villa, Tania; García García-Esquinas, Esther; García Martín, Paloma; Gómez-Acebo, Inés; Puga, Cristina González; Gràcia, Esther; Eslava, Marcela Guevara; Guinó, Elisabet; Huerta, José María; Lope, Virginia; López-Abente, Gonzalo; López-Otín, Carlos; Martínez Argüelles, Begoña; Merino Salas, Sergio; Mirón Pozo, Benito; Molina dee La Torre, Antonio José; Moreno, Eduardo; Moreno Iribas, Concepción; Olea, Nicolás; Gelis, Gemma Osca; Paré, Laia; Porta, Miquel; Puig, Montse; Rivad del Fresno, Manuel; Robles, Claudia; Rodríguez Suarez, Marta María; Romero, Beatriz; Sáez Castillo, Ana Isabel; Sala Serra, Maria
2015-01-01 -
El estudio de un liderazgo enfocado a la mejora, el compromiso y la justicia social: La experiencia de un centro de educación secundaria de Granada (España)
García-Garnica, Marina; Moral Santaella, Cristina
2015