Adquisición de habilidades en el trabajo de equipos multiprofesionales a través de la práctica de actividad física
Title (trans.)
Acquisition of skills in the work of multi-professional teams through the practice of physical activityEntity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad HumanaDate
2017Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 394-397ISBN
978-84-697-3649-4 (online)Subjects
Discapacidad intelectual; Deporte; Inclusión; Educación
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
A través del trabajo colaborativo entre el Programa Promentor y el Departamento
de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana (EFDyM), en la Facultad de
Formación del Profesorado de la Universidad Autónoma de Madrid (UAM) tuvo
origen la materia “desarrollo de conductas motrices y su relación con el ámbito
deportivo” dentro de su plan de estudios. Ésta, tuvo como propósito trabajar en la
inclusión de alumnado con diversidad funcional en la comunidad universitaria y, a
través de la actividad física y el deporte, fomentar ciertas competencias que, en su
desarrollo, ayudaran al alumnado con discapacidad intelectual a trabajar
satisfactoriamente en equipos multiprofesionales al finalizar el programa. Las
evidencias recogidas en el transcurso del primer semestre han demostrado que la
experiencia es satisfactoria no sólo para el alumnado de Promentor, sino también
para el profesorado participante y para el alumnado de grado en Ciencias de la
Actividad Física y del Deporte (CAFyD) de la UAM que ha participado
colaborativamente en algunas sesiones. Así mismo, la propuesta ha fomentado la
visibilidad del Programa en el entorno universitario y el profesorado participante
se ha visto enriquecido en su formación a través de su participación Through the collaborative work between the Promentor Program and the
Department of Physical Education, Sport and Human motor skills (EFDyM), in the
Faculty of Teacher Training of the Universidad Autónoma de Madrid (UAM),
originated the subject "development of motor behavior and the relationship with
the sports field" within their curriculum. The purpose of this study was to work in
the inclusion of students with intellectual disability in the university community
and, through physical activity and sport, to promote skills that, in their
development, help students with intellectual disabilities to work satisfactorily in
multi-professionals teams at the end of the program. The evidence gathered during
the course of the first semester has shown that the experience is satisfactory not
only for the students of Promentor, but also for the teachers and for the students of
science degree of physical activity and sport of the UAM, who have participated
collaboratively in some sessions. Likewise, the proposal has promoted the visibility
of the Program in the environment of the university and, the participating teaching
staff has been enriched in their training through their participation
Files in this item
Google Scholar:Calle Molina, María Teresa
-
Leyton Román, Marta
-
Ponce Garzarán, Andrés
-
Cabrera García, Andrés
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Population-based multicase-control study in common tumors in Spain (MCC-Spain): Rationale and study design
Castaño-Vinyals, Gemma; Aragonés, Nuria; Pérez-Gómez, Beatriz; Martín, Vicente; Llorca, Javier; Moreno, Víctor; Altzibar, Jone M.; Ardanaz, Eva; De Sanjosé, Sílvia; Jiménez-Moleón, José J.; Tardón, Adonina; Alguacil, Juan; Peiró, Rosana; Marcos-Gragera, Rafael; Navarro, Carmen; Pollán Santamaría, Marina Anunciación; Kogevinas, Manolis; Alonso, Maria Teresa; Amiano, Pilar; Arias, Cristina; Azpiri, Mikel; Benavente, Yolanda; Boldo, Elena; Bueno, Aurora; Bustamante, Mariona; Caballero, Francisco Javier; Campo, Elías; Cantón, Rafael; Capelo, Rocío; Carmona, Carme; Casabonne, Delphine; Chirlaque, María Dolores; Cirac, Judith; Clofent, Juan; Colado, Enrique; Costas, Laura; Crous, Marta; Campo, Rosa del; Díaz Santos, Marian; Dierssen-Sotos, Trinidad; Ederra, María; Espinosa, Ana; Fernández Cabrera, Marieta; Fernández Somoano, Ana; Fernández Villa, Tania; García García-Esquinas, Esther
; García Martín, Paloma; Gómez-Acebo, Inés; Puga, Cristina González; Gràcia, Esther; Eslava, Marcela Guevara; Guinó, Elisabet; Huerta, José María; Lope, Virginia; López-Abente, Gonzalo; López-Otín, Carlos; Martínez Argüelles, Begoña; Merino Salas, Sergio; Mirón Pozo, Benito; Molina dee La Torre, Antonio José; Moreno, Eduardo; Moreno Iribas, Concepción; Olea, Nicolás; Gelis, Gemma Osca; Paré, Laia; Porta, Miquel; Puig, Montse; Rivad del Fresno, Manuel; Robles, Claudia; Rodríguez Suarez, Marta María; Romero, Beatriz; Sáez Castillo, Ana Isabel; Sala Serra, Maria
2015-01-01