UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

La evaluación formativa como mejora educativa: Una experiencia en el área de Ciencias Naturales

Title (trans.)
The formative evaluation as an educational improvement: An experience in the area of Natural Sciences
Author
Ortega Quevedo, Vanessa; Santamaría Cárdaba, Noelia
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 428-431
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Mejora educativa; Calidad educativa; Ciencias naturales; Educación primaria; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679637

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Este trabajo presenta una experiencia cuya finalidad es lograr una mejora educativa a través del logro de aprendizajes significativos. Dicha propuesta, se ha llevado a cabo en el área de Ciencias Naturales, concretamente en un centro educativo de Segovia en 6º curso de Educación Primaria. Para ello, se ha aplicado una SEA a lo largo de tres sesiones y se ha empleado una evaluación formativa participativa durante todo el proceso de enseñanza- aprendizaje. Durante este proceso, los estudiantes han mantenido una participación activa durante la cual han podido reconstruir sus aprendizajes a partir de las intervenciones realizadas por sus compañeros o por el propio maestro. Los resultados obtenidos muestran que este modelo didáctico permite mejorar la participación de los estudiantes, la construcción de aprendizajes significativos y la capacidad de aprender de los propios errores. En conclusión, la propuesta ha resultado positiva y refleja que aplicar la evaluación formativa mejora la calidad educativa
 
This project presents an experience whose aim is achieved an educational improvement through of significative learnings. This proposal has been put into practice in the area of Natural Sciences, specifically in an educational center in Segovia (Spain) in 6th grade Elementary Education. To this end, an `Teaching- Learning Sequel´(SEA) has been applied during three sessions and an active formative evaluation has been used throughout the teaching-learning process. During this process, the students have maintained an active participation during which they have been able to reconstruct their learning from the interventions made by their classmates or by the teacher. The results show that this didactic model allow to improve the participation of the students, the construction of significant learning and the ability to learn from their own mistakes. To conclude, the proposal has been positive and reflects that to apply a formative evaluation improve the educational quality
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
098_evaluacion_ortega_CILME_2017.pdf
Size
353.8Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Ortega Quevedo, Vanessa - Santamaría Cárdaba, Noelia

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La democracia en educación y los movimientos de renovación pedagógica: Evaluación de prácticas educativas democráticas 

    Ortiz de Santos, Rosa; Torrego, Luis; Santamaría-Cárdaba, Noelia
    2018
  • Sistema de evaluación y mejora de la calidad educativa. La experiencia de la red de la Federación Latinoamericana de colegios jesuitas (FLACSI) 

    Radic Henrici, Jorge
    2017-07-12
  • Identidad profesional docente y Movimientos de Renovación Pedagógica 

    Santamaría-Cárdaba, Noelia; Torrego Egido, Luis; Ortiz de Santos, Rosa
    2018
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram