UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

El éxito educativo de una pequeña provincia de Ecuador

Title (trans.)
The educational success in a small province of Ecuador
Author
López, Marielsa; Loaiza, Kelly; Arias, Michelle; Sandoval, Pedro
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 440-444
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Desempeño docente; Resultados académicos; Pedagogía efectiva; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679640
Note
Exitus: Factores de éxito escolar en la Provincia de Carchi, Ecuador”, Universidad Nacional de Educación (UNAE), Ecuador. El equipo de investigación está integrado por los PhD: Marielsa López (IP), Silverio González, Marco Vinicio Vázquez, Ana Rosa Di Gravia y Stafos Efstathios. Y los bachilleres Kellly Loaiza, Michelle Arias y Pedro Sandoval

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

En la Provincia de Carchi, Ecuador, se encuentran las escuelas primarias con los mejores docentes y los resultados académicos del país (INEVAL, 2015). En contra de lo que podría esperarse es una provincia agrícola, pobre y fronteriza. El objetivo de la investigación es estudiar los factores que explican estos resultados. La metodología que se utilizó fue cualitativa. Los resultados indican que los docentes son la clave del éxito de la provincia: dominan el contenido de la materia que dictan, utilizan una metodología de “preguntas/respuestas”, enfocados en un solo tema, con actividades de dificultad progresiva y que llevan a los alumnos de lo concreto a lo simbólico y a lo abstracto. Utilizan cierres parciales para ayudar a los alumnos a fijar el conocimiento. Mantienen relaciones afectivas con los alumnos y utilizan refuerzos positivos focalizados. Usan la repetición como medio para fijar los aprendizajes. Los alumnos son respetuosos y ordenados. El clima de las escuelas es altamente positivo
 
In the Province of Carchi, Ecuador, there are primary schools with the best teachers performances and the best students learning achievement of the country (INEVAL, 2015). Contrary to what one might expect is an agricultural province, poor and frontier. The objective of the research is to study the factors that explain these results. The methodology used was qualitative. The results indicate that teachers are the key to the success of the province: they master the content of the subject they teach, they use a methodology of "questions / answers", focused on a single subject, with activities of progressive difficulty and that lead from the concrete to the symbolic and the abstract thought. They use partial closures of the lessons to help students set the knowledge. They maintain affective relationships with students and use focused positive reinforcements. They use repetition as a means to fix learning. Students are respectful and orderly. The climate of schools is highly positive
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
101_exito_lopez_CILME_2017.pdf
Size
358.8Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:López, Marielsa - Loaiza, Kelly - Arias, Michelle - Sandoval, Pedro

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Combining targeted panel-based resequencing and copy-number variation analysis for the diagnosis of inherited syndromic retinopathies and associated ciliopathies 

    Sánchez-Navarro, Iker; Da Silva, Luciana R.J.; Blanco-Kelly, Fiona; Zurita, Olga; Sánchez-Bolivar, Noelia; Villaverde, Cristina; López-Molina, María Isabel; García-Sandoval, Blanca; Tahsin-Swafiri, Saoud; Minguez, Pablo; Riveiro Álvarez, Rosa; Lorda, Isabel; Sánchez-Alcudia, Rocío; Pérez-Carro, Raquel; Valverde, Diana; Liu, Yichuan; Tian, Lifeng; Hakonarson, Hakon; Ávila-Fernández, Almudena; Corton, Marta; Ayuso, Carmen
    2018-12-01
  • Clinical aspects of usher syndrome and the USH2A gene in a cohort of 433 patients 

    Blanco-Kelly, Fiona; Jaijo, Teresa; Aller, Elena; Avila-Fernandez, Almudena; López-Molina, María Isabel; Giménez, Ascensión; García-Sandoval, Blanca; Millán, José M.; Ayuso, Carmen
    2015-01-01
  • Hacia una nueva propuesta de evaluación del éxito educativo 

    López-Vicente, Pau; Cussó-Parcerisas, Irene; Rodríguez-Garcia, Eva; Riera-Romaní, Jordi
    2016
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram