UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

Promoción y cambio de la representación de justicia social mediante la educación

Title (trans.)
Promoting and changing social justice representations through education
Author
Albalá Genol, Miguel Ángeluntranslated; Guerra Gamero, Jesús
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 460-464
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Educación para la justicia social; Liderazgo para la justicia social; Justicia social; Escuelas justas; Proyecto aplicado en justicia social; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679649
Note
Proyecto EJUSO: Educando en Justicia Social. Entidad: Asociación Ekiso (Madrid)

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Partiendo del modelo de las 3 R´s de Justicia Social (Fraser, 2008), se diseñó un proyecto para mejorar las representaciones de justicia social de alumnos de primaria y otras edades. El objetivo principal de este proyecto era promover conocimientos y habilidades para convivir en su vida cotidiana mediante mecanismos basados en la justicia social. La metodología se basa en talleres participativos y cooperativos. Después de una evaluación inicial a los participantes de la representación de justicia social, se llevó a cabo el proyecto. Consistió en 3 módulos: 1) Descubriendo la justicia social; 2) Habilidades para prevenir y solucionar injusticias sociales; 3) Creando un concepto común de justicia social para convivir. Al final de los módulos, se evaluaron los cambios en las representaciones del concepto de justicia social. Los resultados muestran mejoras en los niveles de justicia social de los participantes y en la identificación y resolución de los dilemas de las injusticias sociales, mostrando altos niveles de satisfacción con la metodología de aprendizaje utilizada en este estudio. De forma complementaria se trasladó esta experiencia educativa en forma de taller aplicado a alumnos de Formación Profesional (15-18 años) haciendo especial hincapié en la R relacionada con la representación/participación
 
Based on the model of the 3 R's of Social Justice (Fraser, 2008), a project was designed to improve the representations of social justice of students. The main objective of this project was to promote knowledge and skills to coexist in everyday life through mechanisms based on social justice. The methodology is based on participatory and cooperative workshops. After an initial evaluation of participants in the social justice representation, the project was carried out. It consisted of 3 modules: 1) Discovering social justice; 2) Abilities to prevent and solve social injustices; 3) Creating a common concept of social justice to live together. At the end of the modules, the changes in the representations of the concept of social justice were evaluated. The results show improvements in the levels of social justice of the participants and in the identification and resolution of the dilemmas of social injustices, showing high levels of satisfaction with the learning methodology used in this study. In a complementary way, this educational experience was transferred in the form of a workshop applied to students of Vocational Training (15-18 years), with special emphasis on R related to representation / participation
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
106_promocion_albala_CILME_2017.pdf
Size
362.1Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Albalá Genol, Miguel Ángel - Guerra Gamero, Jesús

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Promoción de la prosocialidad y la justicia social en educación primaria: una experiencia preliminar 

    Albalá Genol, Miguel ÁngelAutoridad UAM; Guerra Gamero, Jesús
    2020
  • Representaciones y actitudes hacia la justicia social de futuros/as docentes: factores implicados y posibilidades de mejora. 

    Albalá Genol, Miguel ÁngelAutoridad UAM
    2020-02-18
  • Creencias sobre la inclusión y la justicia social en la educación: factores implicado 

    Albalá Genol, Miguel ÁngelAutoridad UAM; Etchezahar, Edgardo; Maldonado Rico, AntonioAutoridad UAM
    2021-04-01
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram