UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

La retórica de la innovación educativa: ¿Cambiar todo para que nada cambie?

Title (trans.)
The rhetoric of educational innovation: Changing everything so everything stays the same?
Author
Pérez Rueda, Ana Ireneuntranslated
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 470-473
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Innovación; Fines de la educación; Justicia social; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679651

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Afortunadamente, la innovación educativa está de moda y se ha convertido en un tema de interés habitual no solo entre el profesorado, pues no es infrecuente que la prensa generalista publique artículos y entrevistas a docentes al respecto. Sin embargo, el excesivo énfasis en las técnicas al que nos empuja el neoliberalismo está contribuyendo a la construcción de un discurso de mejora que –lejos de ser lo progresista que parece– esconde un mensaje conservador y reaccionario que no nos permite avanzar hacia una educación para la justicia social. Con el fin de conocer las concepciones políticas que sostienen el discurso presente en los medios de comunicación de masas, se ha realizado un análisis de contenido de los textos sobre innovación educativa publicados desde el año 2015 en tres periódicos en línea de tendencias políticas diferentes. Entre los resultados de este análisis destaca, en todos los medios, la defensa de cambios superficiales para que lo estructural se mantenga intacto. Con frecuencia, la educación se presenta como una cuestión separada de la política, que precisa únicamente de reformas parciales y cuyo fin es la adaptación al sistema socioeconómico. Asimismo, se alude al o la docente como un emprendedor con una buena idea, como un técnico que aplica lo que otros piensan o como un héroe que desarrolla su trabajo individualmente y dentro del aula, al margen de los movimientos sociales. En vista de ello, reivindicamos la necesidad de recordar el carácter político de la educación y de replantearnos en profundidad los fines de la innovación
 
Fortunately, educational innovation is in fashion and has became a topic of common concern not only among teachers, since it is not infrequent that generalist press publishes articles and interviews with teachers about innovation. However, neoliberalism has pushed us to an overemphasis on techniques. This has contributed to generate a discourse about school improvement that –far from being as progressive as it seems– hides a conservative and reactionary message that prevents us from advancing towards an education for social justice. In order to know the political conceptions that support the discourse contained in the mass media, it has been conducted a content analysis of the texts about educational innovation published as of 2015 in three online newspapers of different political trends. Notable among the results of this analysis is the defense, in all media, of superficial changes in order to mantain structures intact. Education is often presented as an issue separated from politics, that requires only partial reforms and whose purpose is adaptation to the social and economic system. Moreover, teachers are referred to as entrepreneurs with a good idea, as technicians that apply what others think or as heroes that carry out their work individually and inside the classroom, out of social movements. In view of this, we claim the necessity of remembering the political nature of education and of reconsidering in depth the aims of innovation
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
108_retorica_perez_CILME_2017.pdf
Size
354.8Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Pérez Rueda, Ana Irene

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Innovación en las prácticas escolares en la formación inicial del profesorado: una contribución para la transformación educativa 

    Monné Marsellés, Pilar; Pujals Pérez, Gemma
    2005
  • Orientación educativa y desarrollo de prácticas participativas con las familias 

    Monarca, Héctor Autoridad UAM; Simón Rueda, CeciliaAutoridad UAM
    2013-09-01
  • Paradojas y dilemas en el proceso de inclusión educativa en España 

    Echeita, Gerardo; Simón Rueda, CeciliaAutoridad UAM; Verdugo, Miguel Ángel; Sandoval Mena, MartaAutoridad UAM; López, Mauricio; Calvo, Isabel; González-Gil, Francisca
    2009-05
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram