UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

Liderazgo directivo para la mejora escolar: Regulación, formación y prácticas. Un estudio sobre directores escolares en Argentina

Title (trans.)
Leadership for school improvement: Regulations, training and practices. A study of school principals in Argentina
Author
Romero, Claudia
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 474-478
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Liderazgo directivo; Mejora escolar; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679653

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Esta investigación estudia la situación de los directores escolares en Argentina desde la perspectiva del liderazgo directivo como factor de mejora escolar. El estudio realizado en la Universidad Torcuato Di Tella, busca describir y analizar regulaciones, formación y prácticas de los directores. Los resultados muestran que en el país la normativa define un exceso de funciones (administrativas, pedagógicas y sociocomunitarias) sin que exista adecuada oferta formativa para la función pedagógica. En cuanto a las prácticas, en la muestra estudiada en la Ciudad de Buenos Aires, se observa una brecha entre las capacidades propias del liderazgo pedagógico y las que los directores poseen y preponderancia en la realización de tareas administrativas. Concluimos en la necesidad de fortalecer el liderazgo pedagógico: redefinir sus responsabilidades, construir las competencias necesarias y convertirlo en una profesión atractiva
 
This research studies the situation of school principals in Argentina from the perspective of leadership as a factor of school improvement. The study carried out in the Torcuato Di Tella University aims to describe and analyze regulations, training and practices of the directors. The results show that in the country the regulations define an excess of functions (administrative, pedagogical and social) without adequate educational provision for the pedagogical function. As for the practices, in the sample studied in the City of Buenos Aires, there is a gap between the capacities of the pedagogical leadership and those that the directors possess and preponderance in the administrative tasks. We conclude on the need to strengthen pedagogical leadership: redefine its responsibilities, build the necessary competencies, and turn it into an attractive profession
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
109_liderazgo_romero_CILME_2017.pdf
Size
601.1Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Romero, Claudia

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Gestión “situada” de la mejora escolar: un estudio de caso en la Ciudad de Buenos Aires 

    Romero, Claudia
    2007
  • Prácticas de liderazgo orientadas a apoyar la calidad de la labor docente: La voz de los directivos escolares 

    García-Garnica, Marina
    2018
  • Formación de directivos en Chile y efectos en sus prácticas: Hacia un modelo de evaluación del desarrollo de capacidades en los líderes escolares 

    Muñoz, Gonzalo; Valdebenito, María José; Amenábar, Josefina
    2018
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram