UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

Papel del liderazgo en el impulso de modelos de calidad en institutos de educación secundaria

Title (trans.)
The role of leadership in the promotion of quality models in secondary education
Author
Cabrera Montalbán, Laura; Rodríguez Entrena, María Jesús
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 491-495
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Calidad educativa; Liderazgo escolar; Modelo CAF; Estudio de caso; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679658

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

La búsqueda de la calidad en los sistemas educativos está provocando la proliferación de modelos de gestión para asegurar la eficiencia y rentabilidad de los mismos. Diseñado para el sector público es el modelo CAF (2013) (Marco Común de Evaluación); que la Consejería de Educación de Murcia trata de impulsar en los centros de la Región. Vinculado a la calidad, y como el primer factor dentro del Modelo CAF, encontramos el liderazgo, que junto con la dirección escolar, son elementos clave en los procesos de mejora continua. Esta investigación pretende conocer los procesos de gestión y organización asociados a la implantación del Modelo CAF en un Instituto de Educación Secundaria, tratando de determinar las estrategias utilizadas por el Equipo Directivo en dicho proceso. La investigación toma la metodología del estudio de caso único por ser apropiada para conocer profundamente un contexto concreto: el primer centro de España en adquirir el certificado CAF. Para alcanzar los objetivos, se han realizado entrevistas en profundidad a los miembros del Equipo Directivo y grupos de discusión con los docentes
 
The search for quality in education systems is provoking the proliferation of management models to ensure their efficiency and profitability. Designed for the public sector is the CAF model (2013) (Common Assessment Framework); that Ministry of Education of Murcia tries to promote in the centers of the Region. Linked to quality, and as the first factor within the CAF Model, we find the leadership, which together with the school management, are key elements in the processes of continuous improvement. This research aims to know the management and organization processes associated to the implementation of the CAF Model in a Secondary School, trying to determine the strategies used by the headmaster team in this process. The research takes the methodology of the single case study because it is appropriate to know deeply a specific context: the first school in Spain to gain the CAF certificate. In order to achieve the objectives, indepth interviews have been conducted with the members of the Management Team and discussion groups with the teachers
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
113_papel_cabrera_CILME_2017.pdf
Size
352.2Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Cabrera Montalbán, Laura - Rodríguez Entrena, María Jesús

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • El papel de la participación del alumnado en los institutos de educación secundaria 

    Granizo González, Laura
    2011
  • Liderazgo exitoso en un contexto desfavorable: La experiencia de un centro de educación secundaria 

    Martínez-Valdivida, Estefanía; García-Martínez, Inmaculada; Higueras-Rodríguez, María Lina
    2017
  • El Liderazgo para la mejora escolar y la justicia social. Un estudio de caso sobre un centro de educación secundaria obligatoria 

    Martínez-Valdivida, Estefanía; García-Martínez, Inmaculada; Higueras-Rodríguez, María Lina
    2018
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram