UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

Señas de identidad del liderazgo en las organizaciones educativas en la actualidad

Title (trans.)
Leadership identity signs in educational organizations today
Author
Calatayud Salom, María Amparo
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 499-504
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Liderazgo; Dirección; Mejora; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679660

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Desde el marco teórico se acentúa una idea de liderazgo bien clara que incita al reclamo de un líder comprometido con el cambio y asentado en las bases de un modelo transformacional, distribuido, participativo y resonante. Capaces de propiciar el trabajo en equipo de los docentes y el ejercicio de la autonomía pedagógica, organizativa y de gestión de los centros. Pero, en realidad ¿qué es lo que opinan los futuros directivos de organizaciones educativas en proceso de formación, en relación con las características o rasgos que se le exigen al líder en la actualidad? En cierta medida, los resultados de un estudio realizado con 120 participantes ayudan a desvelar las señas de identidad del liderazgo que las organizaciones escolares solicitan en estos momentos para dar respuesta a las demandas educativas y sociales de la comunidad educativa. Estudio que, entre otras conclusiones, evidencia la confluencia de rasgos entre el plano teórico y práctico del liderazgo que se reclama hoy
 
From the theoretical framework, a clear leadership idea is emphasized that incites the claim of a leader committed to change and based on a transformational, distributed, participatory and resonant model. Capable of promoting the team work of teachers and the exercise of pedagogical, organizational and management autonomy of the centers. But, in reality, what do future managers of educational organizations in the process of training think about the characteristics or traits that are required of the leader today? To a certain extent, the results of a study of 120 participants help to unveil the leadership identity signs that school organizations are requesting at present to respond to the educational and social demands of the educational community. Study that, among other conclusions, evidences the confluence of traits between the theoretical and practical level of the leadership that is claimed today
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
115_senas_calatayud_CILME_2017.pdf
Size
363.6Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Calatayud Salom, María Amparo

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Los agrupamientos escolares a debate 

    Calatayud Salom, María Amparo
    2018
  • Evaluación del liderazgo ético de dirigentes y mandos intermedios en organizaciones educativas 

    Unda, Sofía; García de La Barrera Trujillo, María José; Cortés, Trinidad; Yera, Trinidad
    2018
  • Liderazgo educativo en la gestión de redes sociales en la Web 2.0: innovación y cambio en las organizaciones educativas 

    Trujillo, Juan Manuel; López, Juan Antonio; Lorenzo, Manuel Enrique
    2009
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad