UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 15, num. 04. 2017
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 15, num. 04. 2017
  • View Item

Incorporación de la orientación contemplativa en la práctica educativa del siglo XXI

Title (trans.)
Incorporation of the contemplative orientation in the educational practice of the 21st century
Author
Leria, Francisco José
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2017
Citation
10.15366/reice2017.15.4.004
REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 15.4 (2017): 67-85
 
 
 
ISSN
1696-4713
DOI
10.15366/reice2017.15.4.004
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/reice2017.15.4.004
Subjects
Educación alternativa; Práctica pedagógica; Concepto moral; Orientación pedagógica; Actualización de los conocimientos; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679784
Rights
© RINACE

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

La orientación contemplativa en la enseñanza y el aprendizaje se propone como un enfoque teórico y práctico en respuesta a la necesidad de promover el desarrollo integral del estudiante más allá del énfasis en los procesos de adquisición conceptual y/o el dominio de competencias funcionales. La orientación contemplativa en la enseñanza y el aprendizaje se propone como un enfoque teórico y práctico en respuesta a la necesidad de promover el desarrollo integral del estudiante más allá del énfasis en los procesos de adquisición conceptual y/o el dominio de competencias funcionales. Denominada en el ámbito educativo como Educación Contemplativa, se presenta una investigación descriptivo-teórica con una breve exposición de los contextos que han posibilitado su incorporación y validación en la práctica pedagógica actual: 1) la evidencia empírica que la avala; 2) el rol de las habilidades socio-afectivas y el papel de las prácticas contemplativas para su desarrollo; 3) la necesidad de integralidad del currículo contemporáneo; 4)la inclusión educativa; y, 5) las tradiciones ancestrales y sus aportes a las prácticas sociales contemporáneas. Se concluye a la orientación contemplativa dentro de las tendencias actuales para el enriquecimiento de la experiencia educativa y reavivación de la dimensión del Ser en educación, como condición primaria al acto de conocer
 
The contemplative orientation in teaching and learning is proposed as a theoretical and practical approach in response to the need to promote the integral development of the student beyond the emphasis on the processes of conceptual acquisition and / or mastery of functional competences. The contemplative orientation in teaching and learning is proposed as a theoretical and practical approach in response to the need of promoting the integral development of the student beyond the emphasis on the processes of conceptual acquisition and mastery of functional competences. Named in the educational field as Contemplative Education, a descriptive-theoretical research is presented with a brief exposition of the contexts that have made possible its incorporation and validation in the current pedagogical practice: 1) the empirical evidence that supports it; 2) the role of socio-affective skills and the role of contemplative practices for their development; 3) the need for integrality of the contemporary curriculum; 4) the educational inclusion; And, 5) the ancestral traditions and their contributions to contemporary social practices. The contemplative orientation is concluded within current trends for the enrichment of the educational experience and revival of the dimension of Being in education, as a primary condition to the act of knowing
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
REICE_15_4_4.pdf
Size
544.2Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Leria, Francisco José

This item appears in the following Collection(s)

  • REICE. Vol. 15, num. 04. 2017 [8]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La mejora educativa desde la práctica profesional del orientador de Equipo de Orientación Educativa (EOE) 

    Barrero Fernández, Beatriz
    2018
  • Orientación educativa y desarrollo de prácticas participativas con las familias 

    Monarca, Héctor Autoridad UAM; Simón Rueda, CeciliaAutoridad UAM
    2013-09-01
  • Evaluar en contextos de exclusión educativa: buenas prácticas e inclusión social 

    Amores Fernández, Francisco Javier; Ritacco Real, Maximiliano
    2011
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad