UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 15, num. 04. 2017
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 15, num. 04. 2017
  • View Item

Efecto de la motivación sobre la profundidad en los procesos de estudio en universitarios de formación en pedagogía

Title (trans.)
Effect of motivation on the In-depth study processes among student teachers
Author
Salgado, Jorge Alejandro; Leria, Francisco José; Franco, María E. Pilar; Gajardo, Ximena R.; Olivares, María Verónica
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2017
Citation
10.15366/reice2017.15.4.005
REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 15.4 (2017): 87-105
 
 
 
ISSN
1696-4713
DOI
10.15366/reice2017.15.4.005
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/reice2017.15.4.005
Subjects
Motivación; Formación; Docente; Universidad; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679785
Rights
© RINACE

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

El objetivo de la investigación es analizar la asociación entre la motivación y sus perfiles con los enfoques de aprendizaje (superficial y profundo) y variables sociodemográficas. Participaron 201 estudiantes de una universidad pública, pertenecientes a cuatro carreras de formación en Pedagogía que cumplimentaron las escalas de Motivación Académica (EMA), de Procesos de Estudio (R-CPE-2F); y una encuesta ad doc. Se utilizó una estrategia asociativa-comparativa transversal. Los resultados indicaron la existencia de relaciones positivas entre la Amotivación con los procesos de estudio superficiales. Se encontraron diferencias en función del sexo en la Amotivación, Regulación Externa e Identificada, y en el Enfoque y Estrategia Superficial, siendo las medias más altas en los hombres. Se determinaron dos perfiles motivacionales, uno con puntuaciones bajas en motivación intrínseca y extrínseca, y el segundo con puntuaciones altas en Motivación al Logro y Regulación Introyectada. También, diferencias en el Enfoque de Aprendizaje Profundo, siendo las medias más altas en el Clúster 2. Los análisis de regresión múltiple mostraron que la Motivación Intrínseca (MI), las Experiencias Estimulantes y el Logro predicen el 41% de la variabilidad en el Enfoque Profundo; y la Amotivación y MI al Conocimiento predicen el 28% para el Enfoque Superficial
 
The objective of the research is to analyze the association between motivation and motivation’s profiles with the learning approaches (superficial and deep) and some sociodemographic variables. Participated 201 students from a public university, belonging to four studies in Pedagogy that completed the Scale of Academic Motivation (EMA), Study Processes (R-CPE-2F); and a sociodemographic survey ad doc. A cross-sectional associative-comparative strategy was used. The results indicated the existence of positive relations between the Amotivation and the superficial study processes. Differences were found according to sex in the Amotivation, External and Identified Regulation, and in the Approach and Superficial Strategy, being the highest means in men. Two motivational profiles were determined, one with low scores on intrinsic and extrinsic motivation, and the second with high scores on Achievement Motivation and Introjected Regulation. Differences were found in the Deep Learning Approach, the highest means being in the Cluster 2. Multiple regression analyzes showed that Intrinsic Motivation (MI) to Stimulating Experiences and Achievement, predict 41% of the variability in the Deep Approach; and Amotivation and MI to Knowledge predict 28% for Superficial Approach
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
REICE_15_4_5.pdf
Size
618.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Salgado, Jorge Alejandro - Leria, Francisco José - Franco, María E. Pilar - Gajardo, Ximena R. - Olivares, María Verónica

This item appears in the following Collection(s)

  • REICE. Vol. 15, num. 04. 2017 [8]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Oportunidades para el cambio en la formación inicial docente desde las pedagogías feministas: educando en sexualidad e igualdad para docentes en formación 

    Gonzalvez Martínez, IreneAutoridad UAM; Téllez Delgado, VirtudesAutoridad UAM; Bejarano Franco, María Teresa
    2021-12-01
  • Coherencia entre los principios del método Delphi y la conceptualización del Aprendizaje-Servicio Universitario 

    López-de-Arana, Elena; Aramburuzabala Higuera, María PilarAutoridad UAM; Opazo, Héctor; Quintana, Alfredo; Franco, Luciano
    2020
  • Influence of MUC5B gene on antisynthetase syndrome 

    López Mejías, Raquel; Remuzgo Martínez, Sara; Genre, Fernanda; Pulito Cueto, Verónica; Fernández Rozas, Sonia M.; Llorca, Javier; Iturbe Fernández, David; Mora Cuesta, Víctor M.; Ortego Centeno, Norberto; Pérez Gómez, Nair; Mera-Varela, Antonio; Martínez-Barrio, Julia; López-Longo, Francisco Javier; Mijares, Verónica; Lera-Gómez, Leticia; Usetti, Maria Piedad; Laporta, Rosalía; Pérez, Virginia; De Pablo Gafas, Alicia; Alfranca González, ArantzazuAutoridad UAM; Calvo-Alén, Jaime; Romero-Bueno, Fredeswinda; Sánchez-Pernaute, Olga; Nuno, Laura; Bonilla, Gema; Balsa Criado, AlejandroAutoridad UAM; Hernández-González, Fernanda; Grafia, Ignacio; Prieto-González, Sergio; Narváez, Javier; Trallero-Araguas, Ernesto; Selva-O’Callaghan, Albert; Gualillo, Oreste; Castañeda Sanz, SantosAutoridad UAM; Cavagna, Lorenzo; Cifrian, José M.; González-Gay, Miguel A.
    2020-01-29
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad