UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

La diosa está presente: Marina Abramovic. Cuerpo y acontecimiento

Title (trans.)
The goddess is present: Marina Abramovic. Body and Event
Author
Birlanga Trigueros, José Gasparuntranslated
Entity
UAM. Departamento de Filosofía
Publisher
Asociación Cultural Trama y Fondo
Date
2015
Citation
Trama & fondo 39 (2015): 7-27
 
 
 
ISSN
1137-4802
Subjects
Abramovic; Cuerpo; Acontecimiento; Estética; Performance; Arte / Bellas Artes
URI
http://hdl.handle.net/10486/679793

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Abstract

Casi empujados por algunos pensamientos de Nietzsche y Wittgenstein recorreremos tanto la liturgia del acontecimiento como la letra del cuerpo: la diosa está presente. Marina Abramovic, diosa de la performance, gobierna, aun cuando solo quepa guardar silencio, en la trama indisoluble entre vida y arte. Más allá de las implicaciones estético-artísticas de su The artist is present, ella sigue presente más allá del documento; ella reina -como nadie y como nunca- en el acontecimiento: el súbdito ya aprendió, y también en su cuerpo, pues como decía el poeta, "solo en el peligro reside lo salvífico". Referente inequívoco para una antropología y sociología de los procesos estético-artísticos Marina Abramovic abre el territorio del cuerpo al acontecimiento, trazando distintos itinerarios (estéticos, artísticos, semióticos, políticos…). Abramovic es la reina, ese es el axioma... y con Nietzsche cabe decir: "A los despreciadores del cuerpo quiero decirles una palabra. Su despreciar constituye su apreciar"
 
Almost pushed by some Nietzsche and Wittgenstein thoughts we will go through the liturgy of the event as well as the letter of the body: the goddess is present. Marina Abramovic, the performance goddess, governs, even if only to keep silence, in the insoluble plot between life and art. Beyond the aesthetic-artistic implications of her The artist is present, she continues to be present beyond the document; she reigns asnobodyhas done before in the event. The subject has already learned and also in its own body, since as the poet said 'only in the danger resides the salvific'. Unequivocal reference for an anthropology and sociology of the aesthetic- artistic processes, Marina Abramovic opens up the territory of the body to the event, outlining distinct itineraries (aesthetic, artistic, semiotic, political…). Abramovic is the queen, that is the axiom…and as Nietzsche writes: 'To the despisers of the body I want to tell them one word. Their despise constitutes their appreciate'
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
diosa_birlanga_tf_2015.pdf
Size
906.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Birlanga Trigueros, José Gaspar

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16850]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Spencer Tunick la fotografía del alma. Desnudar el cuerpo, vestir la ciudad 

    Birlanga Trigueros, José GasparAutoridad UAM
    2004
  • El viraje simmeliano: metrópoli,vida y religiosidad en Georg Simmel 

    Birlanga Trigueros, José GasparAutoridad UAM
    1999
  • Baudelaire y la moda: notas sobre la gravedad de lo frívolo 

    Birlanga Trigueros, José GasparAutoridad UAM
    2007
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad