UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

El Prácticum de Maestro en las voces de sus tutores. Balance del plan 2010 en la UAM

Title (trans.)
The teacher training Practicum in the voices of their mentors. Balance of the 2010 program in the UAM
Author
Paredes Labra, Joaquín A.untranslated; Esteban Moreno, Rosa Maríauntranslated; Fernández Prieto, Manuel Santiagountranslated
Entity
UAM. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Publisher
Universidad Complutense
Date
2016
Citation
Revista Complutense de Educación 27.1 (2016): 161-178
 
 
 
ISSN
1130-2496 (print); 1988-2793 (online)
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45673
Subjects
formación del profesorado; tutor de prácticas; Prácticum; grado de educación infantil; grado de educación primaria; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/680319
Rights
© 2017. Universidad Complutense de Madrid

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Abstract

Se aborda un análisis del desarrollo del Prácticum de Maestro derivado del plan 2010, particularmente dirigido a valorar los cambios acaecidos en relación con el plan 2000, desde el punto de vista de sus tutores profesionales. La metodología es de tipo cualitativo, con entrevistas a 6 tutores profesionales innovadores de la red de centros de una universidad pública y a los 3 responsables de la materia analizada en ambos planes. Entre los resultados se observa que la percepción sobre las transformaciones operadas en el desarrollo en los centros de esta materia son poco apreciables, así como que la tutela del Prácticum se construye mediante una fuerte relación interpersonal de tutelado y tutor y que está vinculada al tipo de enseñanza que practica. Ello tiene consecuencias en la redefinición futura del Prácticum
 
The paper focuses on an analysis of the development of the 2010 practicum program, particularly aimed to assessing the changes in relation to the 2000 plan from the point of view of its professional mentors. The methodology used was qualitative, with interviews to six innovative professional mentors belonging to the network of a public university, 3 of them responsible in the analyzed subject in both plans. Among the results it was showed that the perception of the transformations in the practicum were hardly noticeable, and the practicum mentoring activity was built through strong interpersonal relationship of mentor and student, and linked to the type of teaching practice. This has implications for future redefinition of the practicum
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
practicum_paredes_rce_2015.pdf
Size
86.24Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Paredes Labra, Joaquín A. - Esteban Moreno, Rosa María - Fernández Prieto, Manuel Santiago

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16842]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La teletutoría en el Practicum de los maestros 

    Fernández Prieto, Santiago; Paredes Labra, Joaquín A.Autoridad UAM
    1998
  • Análisis crítico del Practicum de Magisterio en una facultad de Profesorado y Educación 

    González Garcés, Ángela María; Fernández Prieto, Manuel SantiagoAutoridad UAM
    2009
  • La modalidad e-learning: elementos de un nuevo enfoque de enseñanza 

    Cueva Álvarez, Esteban; Fernández Prieto, Manuel SantiagoAutoridad UAM; Muñoz Cáceres, María DoloresAutoridad UAM
    2006
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad