UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 2 - Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 2 - Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • View Item

Educación para la muerte: Imaginarios sociales del docente y del estudiante universitario en Colombia. Un estuido biográfico-narrativo

Author
Jaramillo Pabón, Juliana
Advisor
Herrán Gascón, Agustín de launtranslated
Entity
UAM. Departamento de Derecho Público y Filosofía Jurídica
Date
2017-07-07
Subjects
Muerte - Tesis doctorales; Pedagogía - Tesis doctorales; Colombia - Política educativa - Tesis doctorales; Estudiantes universitarios - Colombia - Tesis doctorales; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/680543
Note
Tesis doctoral inédita leída en la Universidad Autónoma de Madrid, Facultad de Formación de Profesorado y Educación. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación. Fecha de lectura: 7-07-2017

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

La presente investigación tuvo como tema de análisis los imaginarios sociales del docente y el estudiante universitario sobre la educación para la muerte, en el contexto colombiano. Para ello se indagó en los imaginarios sociales desde la voz de los directivos, docentes y estudiantes universitarios de tres facultades: Educación, Medicina y Enfermería de la Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá (Colombia). Los objetivos fueron: Describir, categorizar y sistematizar los imaginarios de los participantes, deducir implicaciones didácticas y construir lineamientos pedagógico-didácticos. El estudio fue de corte biográfico-narrativo, particularmente autobiográfico. Se realizaron veinte entrevistas de orientación autobiográfica, individual y colaborativa. Los hallazgos fueron significativos y recurrentes: en todos los relatos de los actores de las tres facultades se expresó que el papel de la universidad colombiana debía ser incluir la educación para la muerte como una política educativa y curricular para re/de-construir el miedo, des-tabuizar, des-teatralizar, des-naturalizar la muerte violenta y destacar el papel que jugaron los muertos en esa ‘geografía del dolor’, para que este recuerdo permitiese construir comunidades de memoria en el escenario del posconflicto. Palabras clave: Educación y Pedagogía de la muerte, muerte violenta, imaginario social, docentes y jóvenes universitarios, conflicto urbano y armado interno en Colombia.
 
The following investigation had as an analytical primary theme: The social imaginaries that teachers and students have about death education, on a Colombian context, which is developed only in an educational environment such as the university period. As a research topic, it has been inquired about social imaginaries focused in managers, students, and teachers of three different faculties: education, medicine, and nursing of Pontifical Xaverian University located in Bogota-Colombia. The main objectives (goals) were: to describe, categorize and systematize these imaginaries to deduce and conclude the educational implications of them, and build pedagogical and educational guidelines. This current study was elaborated in a Biographical and narrative style, mostly autobiographical; as a research resource it has been used the autobiographical individual interview, and collaborative interview, managing twenty interviews as a total. The significant and recurrent findings in every autobiographical story, are presented by all the actors involved in all three faculties, they reveal and advice that the role of Colombian universities should be: to include death education as an educational and curricular policy, to deconstruct fear, decrease the taboo of death, and to not get used to violent death as a natural thing, also to recognize the importance of the ones who passed away in this painfully but revealing story, so these memories allow us to build and construct communities and knowledge in this post-conflict period. Key words: Education for death, death pedagogy, violent death in Colombia, death social imaginaries, young population, urban conflict in Colombia, Armed conflict in Colombia, death in students and teachers population.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
jaramillo_pabon_juliana.pdf
Size
3.647Mb
Format
PDF
Description
Texto de la Tesis Doctoral

Refworks Export

Google™ Scholar:Jaramillo Pabón, Juliana

This item appears in the following Collection(s)

  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.) [19669]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • El cine y la cultura de la paz en Colombia. Imaginario social y representación de la realidad en el acuerdo de paz entre el Gobierno y las FARC, 2016-2018 

    Anyó, Lluís; Pabón, Viviana
    2019
  • Identidad profesional y dirección escolar: Un estudio biográfico narrativo en centros educativos ubicados en contextos de riesgo social en Andalucía (España) 

    Ritacco Real, Maximiliano; Martínez Garrido, Cynthia AlmenaraAutoridad UAM
    2017
  • Fernando palacios y la educación musical, un modelo de concierto pedagógico. Estudio biográfico narrativo 

    Miguel García, Yolanda
    2021-12-10
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad