UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Cuestionario para la evaluación de la educación inclusiva universitaria (CEEIU)

Title (trans.)
Questionnaire for the evaluation of university inclusive education (CEEIU)
Author
Herrán Gascón, Agustín de launtranslated; Paredes Labra, Joaquín A.untranslated; Monsalve Treskow, Daniela Valeska
Entity
UAM. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Date
2017
Citation
10.5209/rev_RCED.2017.v28.n3.50947
Revista Complutense de Educación 28.3 (2017): 913-928
 
 
 
ISSN
1130-2496 (print); 1988-2793 (online)
DOI
10.5209/rev_RCED.2017.v28.n3.50947
Subjects
inclusión; evaluación; cuestionarios; universidad; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/680796

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Abstract

El artículo se fundamenta en el enfoque de educación inclusiva, comprendido como factor de excelencia y calidad académicas. Su objetivo es detallar el proceso de elaboración del “Cuestionario para la evaluación de la educación inclusiva universitaria” (CEEIU). El instrumento pretende conocer cómo comprenden y qué opinan los directivos, profesores y estudiantes universitarios de la educación inclusiva de su universidad y facultades. El instrumento sirve simultáneamente para los tres grupos de participantes. El estudio se realizó en la Universidad Técnica de Manabí (Ecuador). La metodología atravesó estas fases: 1ª) Estudio y revisión de literatura científica y primera redacción del instrumento. 2ª) Validación de contenido mediante expertos externos e internos y pilotaje. 3ª) Aplicación del instrumento. 4ª) Estudio de la confiabilidad y versión final del cuestionario. Los resultados indican que el CEEIU es válido, incluye valores formativos reseñables y es confiable. El coeficiente de consistencia interna alfa de Cronbach fue de 0.834
 
The article is based on the approach of inclusive education, understood as a factor of excellence and academic quality. Its aim is to describe the process of drafting the “Questionnaire for the evaluation of university inclusive education” (CEEIU). The instrument aims to know how managers, university professors and university students understand and what they think about inclusive education in their universities and faculties. The instrument is simultaneously valid for the three groups of participants. The study was conducted at the Technical University of Manabí (Ecuador). The methodology went through these phases: 1st) Study and literature review and first draft of the instrument. 2nd) Content validation by external and internal experts and pilotage. 3rd) Implementation of the instrument. 4th) Study of reliability and final version of the questionnaire. The results indicate that the CEEIU is valid, includes notable educational values and is reliable. The internal consistency coefficient Cronbach’s alpha was 0.834
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
cuestionario_herran_rce_2017.pdf
Size
405.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Herrán Gascón, Agustín de la - Paredes Labra, Joaquín A. - Monsalve Treskow, Daniela Valeska

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16630]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Validación del Cuestionario de Autoevaluación de la Creatividad en la Enseñanza Universitaria CACEU-2010 

    Paredes Labra, Joaquín A.Autoridad UAM; Herrán Gascón, Agustín de laAutoridad UAM
    2011
  • Tecnología y creatividad en la mejora de la docencia universitaria 

    Herrán Gascón, Agustín de laAutoridad UAM; Paredes Labra, Joaquín A.Autoridad UAM
    2012
  • Jesús Asensi Díaz, una vida dedicada al Magisterio 

    Paredes Labra, Joaquín A.Autoridad UAM; Herrán Gascón, Agustín de laAutoridad UAM
    2009
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram