UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

La historia de la química en el currículo de ESO y de bachillerato (LOE). Una revisión interdisciplinar para la investigación didáctica

Title (trans.)
The history of Chemistry in the Secondary National Curriculum in Spain. An interdisciplinary review for science education research
Author
Moreno Martínez, Luis; Calvo Pascual, María Araceli
Entity
UAM. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Publisher
Universidad Autónoma de Barcelona
Date
2017
Citation
10.5565/rev/ensciencias.2006
Enseñanza de las Ciencias 35.2 (2017): 147-160
 
 
 
ISSN
0212-4521 (print); 2174-6486 (online)
DOI
10.5565/rev/ensciencias.2006
Subjects
historia de la química; educación química; currículo escolar; educación secundaria; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/680818

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Abstract

Actualmente la historia de la ciencia es considerada una potente herramienta en la enseñanza de las ciencias, al mismo tiempo que la enseñanza se ha revelado como un área de interés para los estudios históricos y sociales sobre ciencia. A fin de potenciar la sinergia didáctica-historia en la enseñanza de las ciencias, especialmente de la química, el presente trabajo hace una revisión doblemente interdisciplinar del currículo de ESO y bachillerato como primer estadio en la investigación educativa, atendiendo a materias científico-tecnológicas y humanístico-sociales e incorporando enfoques procedentes de la historia de la ciencia
 
History of science is considered a powerful tool for science education nowadays. Both, historical and social studies of science have begun to consider education as an interesting area. In order to upgrade didactics-history dyad for science education, especially chemistry education, this paper will review the Secondary National Curriculum from a dual interdisciplinary perspective, deeming scientific and humanities subjects and incorporating new approaches from history of science as first step on didactics research
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
historia_moreno_ec_2017.pdf
Size
215.0Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Moreno Martínez, Luis - Calvo Pascual, María Araceli

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [15091]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La historia de la química en el currículo y los libros de texto de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato (LOE). Un estudio desde la didáctica y la historia de la cienca 

    Moreno Martínez, Luis
    2017-12-18
  • ¿Cómo presentan la historia de la química los libros de texto de Educación Secundaria?: Un análisis desde la didáctica y los estudios históricos de la ciencia 

    Moreno Martínez, Luis; Araceli Calvo Pascual, M.
    2019-01-01
  • Investigación y docencia en didáctica de las ciencias experimentales y las matemáticas para el cambio educativo y la justicia social 

    Calvo Pascual, M. AraceliAutoridad UAM; Atrio Cerezo, SantiagoAutoridad UAM; Ruiz López, NataliaAutoridad UAM; Pérez Martín, José ManuelAutoridad UAM
    2018-05
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram