UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Percepciones de alumnado y profesorado en Educación Superior sobre la evaluación en formación inicial en educación física

Title (trans.)
Perceptions of students and tutors in Higher Education about assessment in teaching training in physical education
Author
Martínez Muñoz, Luis Fernandountranslated; Santos Pastor, María Luisa; Castejón, Francisco Javier
Entity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana
Publisher
Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF)
Date
2017
Citation
Retos 32 (2017): 76-81
 
 
 
ISSN
1579-1726 (print); 1988-2041 (online)
Funded by
Este artículo recoge datos del proyecto de investigación: EDU 2013-42024-R., del Programa Estatal de Investigación, Desarrollo e Innovación Orientada a los Retos de la Sociedad, en el marco del Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2013- 2016, denominado «Las competencias docentes en la formación inicial del profesorado de educación física»
Project
Gobierno de España. EDU2013-42024-R
Subjects
evaluación Formativa; profesorado universitario; formación inicial; percepciones de los estudiantes; educación física; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/680825
Rights
© Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF)

Abstract

La evaluación se constituye como un eje fundamental para lograr aprendizajes valiosos en la Educación Superior. Las percepciones del profesorado universitario respecto al alumnado en cuanto a la posibilidad de aplicar la evaluación formativa, no son coincidentes, lo que supone formas diferentes de proceder, y con ello, la dificultad de conseguir los resultados de aprendizaje previstos. El objetivo del estudio ha sido comprobar las diferentes percepciones sobre evaluación que tienen profesorado y alumnado, que afectan desde el diseño del programa hasta la relación entre la evaluación y la calificación. La población del estudio ha estado formada por 1133 estudiantes del Grado Maestro itinerario de Educación Física y del Grado de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, pertenecientes a 16 universidades españolas y a 217 profesores (63.1% hombres y 36.9% mujeres) de las mismas universidades y titulaciones. A ambas poblaciones se les pasó un cuestionario y posteriormente se hicieron dos grupos de discusión, uno de profesorado y otro de alumnado, de tres de las universidades del estudio. Las principales conclusiones muestran la poca coincidencia entre profesorado y estudiantes sobre la función, diseño y puesta en práctica de la evaluación. Esta circunstancia nos advierte sobre la necesidad de mejorar las prácticas de evaluación en la enseñanza universitaria, buscando una evaluación formativa orientada al aprendizaje
 
Assessment is widely regarded as one of the essential factors that contribute to achieving valuable learning in Higher Education. University professors’ perceptions of assessment do not always coincide with those of their students. Consequently, achieving the expected learning goals becomes more difficult. The aim of this study was to determine differences in the perception of assessment between teachers and students, from designing a program to the relation between evaluation and final grades. The population for this study comprised 1,133 students (68.4% men and 31.6% women) enrolled in Physical Education Teacher Education and in Physical Activity and Sports Science degrees of 16 Spanish universities, as well as 217 teachers (63.1% men and 36.9% women) teaching in the same degrees. Both students and teachers completed a questionnaire on their perceptions about assessment design. In addition, two discussion groups, for teachers and students from three of the institutions included respectively, were created. The main conclusions of the research highlight the lack of agreement between students and teachers on purpose, design and delivery of assessments. This suggests that there is a need to improve assessment practices in Higher Education, by implementing educational assessment focused on learning
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
percepciones_martinez_r_2017.pdf
Size
49.31Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Martínez Muñoz, Luis Fernando - Santos Pastor, María Luisa - Castejón, Francisco Javier

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [15094]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Percepción de egresados y profesorado sobre la implicación del alumnado en la evaluación y la calificación en educación superior 

    Cañadas, Laura; Santos-Pastor, María Luisa; Castejón, Francisco Javier
    2019
  • Competencias docentes en la formación inicial del profesorado de educación física 

    Cañadas, Laura; Santos-Pastor, María Luisa; Castejón, Francisco Javier
    2019
  • Análisis y propuestas de cambio en la metodología y la evaluación en el Espacio Europeo de Educación Superior 

    Santos-Pastor, M. Luisa; Castejón, Francisco Javier; Martínez-Muñoz, L. Fernando
    2014
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram