UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 16, num. 01. 2018
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 16, num. 01. 2018
  • View Item

El Liderazgo para la mejora escolar y la justicia social. Un estudio de caso sobre un centro de educación secundaria obligatoria

Title (trans.)
The leadership for school improvement and social justice. A case study in secondary education school
Author
Martínez-Valdivida, Estefanía; García-Martínez, Inmaculada; Higueras-Rodríguez, María Lina
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2018
Citation
10.15366/reice2018.16.1.003
REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 16.1 (2018): 35-51
 
 
 
ISSN
1696-4713
DOI
10.15366/reice2018.16.1.003
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/reice2018.16.1.003
Subjects
Liderazgo; Director; Mejora; justicia social; Escuela; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/681017

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Esta investigación es un estudio de caso de un centro de Educación Secundaria Obligatoria, se persigue el mismo objetivo que el proyecto del que forma parte, que es: conocer las prácticas exitosas de liderazgo para la mejora de los resultados académicos. Se ha utilizado el estudio de caso como metodología y la entrevista y la revisión de documentos como instrumentos de investigación. Los resultados obtenidos resaltan las características y estrategias exitosas de liderazgo para conseguir buenos resultados académicos aun siendo un centro con unas características no demasiado favorecedoras. Los resultados indican que el director desarrolla un liderazgo distribuido y participativo, subrayando las características relacionadas con su carácter, formación, capacidad de mejora, de conseguir desarrollar un ambiente favorable hacia el trabajo tanto para el alumnado como el profesorado, el compartir una visión clara y para ello trabajar de un modo conjunto con la comunidad educativa (alumnado, profesorado, familias, etc.). Las conclusiones obtenidas están relacionadas con los resultados del proyecto ISSPP, relativas a: la personalización de la experiencia de aprendizaje, el trabajo colaborativo de los docentes, la retroalimentación de la comunidad educativa para la mejora de la escuela, entre otras
 
This research is a case study of a compulsory secondary education center, the same objective is pursued as the project of which it is part that is: to know the successful practices of leadership for the improvement of academic results. The case study has been used as a methodology and the interview and the review of documents as research instruments. The results obtained are focused on highlighting the characteristics and successful leadership strategies to achieve good academic results. The results indicate that the director develops a distributed and participative leadership, underlining the characteristics related to his character, training, capacity for improvement, of developing a favorable environment towards work both for students and teachers, to share a clear vision and to do this, work in a joint way with the educational community (students, teachers, families, etc.). The conclusions obtained are related to the results of the ISSPP project, related to: the personalization of the learning experience, the collaborative work of the teachers, the feedback of the educational community for the improvement of the school, among others
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
REICE_16_1_3.pdf
Size
328.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Martínez-Valdivida, Estefanía - García-Martínez, Inmaculada - Higueras-Rodríguez, María Lina

This item appears in the following Collection(s)

  • REICE. Vol. 16, num. 01. 2018 [7]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Liderazgo exitoso en un contexto desfavorable: La experiencia de un centro de educación secundaria 

    Martínez-Valdivida, Estefanía; García-Martínez, Inmaculada; Higueras-Rodríguez, María Lina
    2017
  • Hacia la implantación de comunidades profesionales de aprendizaje mediante un liderazgo distribuido: Una revisión sistemática 

    García-Martínez, Inmaculada; Higueras-Rodríguez, Lina; Martínez-Valdivida, Estefanía
    2018
  • Identidad profesional y liderazgo exitoso en contextos desafiantes: Un caso de estudio en la provincia de Granada 

    García-Martínez, Inmaculada; Higueras-Rodríguez, María Lina; Martínez Valdivia, Estefanía
    2017
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad