La Capilla Dorada del convento de Calatrava la Nueva: Precisiones iconográficas y patronazgo
Title (trans.)
The “Golden Chapel” of the convent of Calatrava la Nueva: Iconographic precisions and patronagePublisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Historia y Teoría del ArteDate
2016Citation
10.15366/anuario2016.28.005
Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte 28 (2016): 97-112
ISSN
1130-5517 (print); 2530-3562 (online)DOI
10.15366/anuario2016.28.005Editor's Version
https://doi.org/10.15366/anuario2016.28.005Subjects
Capilla Dorada; Iconografía; Padilla; Orden de Calatrava; Patronazgo; Nobleza; Arte / Bellas ArtesAbstract
El comendador García de Padilla, miembro de un importante linaje y vinculado a la corte de Carlos V, planeó su enterramiento en el templo de la sede de la Orden Militar de Calatrava.
Para ello consiguió la llamada “Capilla Dorada”, comprada al embajador don Francisco de Rojas, en la que se emprendieron diversas obras de ornamentación, destinadas no solo a reflejar un determinado programa iconográfico de tipo religioso, sino también a recordar perpetuamente los vínculos de Padilla con el emperador. El propósito principal de este trabajo es, por una parte, analizar la iconografía de dicha capilla, pero especialmente se pretende contribuir al estudio de los usos y actitudes ante la muerte entre las élites de la Edad Moderna, donde las obras de arte se convierten en portadoras de mensajes propagandísticos destinados en gran medida, a la exaltación del linaje The knight commander (comendador) García de Padilla, a
descent of an important lineage related to Carlos V court,
planned his burial in the temple of the Calatrava fortress,
headquarters of this Military Order. With this purpose in
mind, he bought from the ambassador D. Francisco de Rojas
the so-called “Golden chapel”, in which he undertook several
ornamentation works. This decoration was aimed not
only to represent a religious iconographic program, but a
perpetual reminder of his relationship with the emperor.
The aim of this paper is two-fold: first, to analyze
the iconography of the above mentioned chapel and,
more important, to increase our knowledge of the
habits and attitudes towards death among Modern Age
elites, where art conveys a propagandistic message,
mainly aimed at the exaltation of their nobility
Files in this item
Google Scholar:Fiz Fuertes, Irune
-
Pascual Molina, Jesús F.
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Spanish National Hip Fracture Registry (RNFC): First-year results and comparison with other registries and prospective multi-centric studies from Spain
Sáez-López, Pilar; Ojeda-Thies, Cristina; Alarcón Cavero, Teresa; Muñoz Pascual, Ángelica; Mora-Fernández, Jesús; González de Villaumbrosia, Cristina; Molina Hernández, María Jesús; Montero-Fernández, Nuria; Cancio Trujillo, José Manuel; Díez Pérez, Adolfo; Prieto Alhambra, Daniel; Caeiro Rey, José Ramón; Etxebarria Foronda, Íñigo; Gómez Campelo, Paloma; Pareja Sierra, Teresa; Tarazona-Santabalbina, Francisco José; López-Giménez, Rosario; Otero Puime, Ángel; Navarro-Castellanos, Laura; Queipo Matas, Rocío; Jiménez Mola, Sonia; López-Peña, Tomás; Cassinello Ogea, Concepción; González Montalvo, Juan Ignacio
2019-10-18