UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
  • Rev.int.med.cienc.act.fis.deporte. Número 69. 2018
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
  • Rev.int.med.cienc.act.fis.deporte. Número 69. 2018
  • View Item

Versión española de la escala de necesidades psicológicas básicas en educación física

Title (trans.)
Spanish version of the basic psychological needs in physical education scale
Author
Menéndez Santurio, J. I.; Fernández-Río, J.
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Comunidad Virtual Ciencias del Deporte
Date
2018-03
Citation
10.15366/rimcafd2018.69.008
Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte 18.69 (2018): 119-133
 
 
 
ISSN
1577-0354
DOI
10.15366/rimcafd2018.69.008
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/rimcafd2018.69.008
Subjects
Teoría de la autodeterminación; Validación española; Actividad física; Propiedades psicométricas; Satisfacción de las necesidades psicológicas básicas; Deportes
URI
http://hdl.handle.net/10486/681569
Rights
© 2018, Universidad Autonoma de Madrid y CV Ciencias del Deporte

Abstract

La Escala de Necesidades Psicológicas Básicas en Educación Física (BPN-PE), una versión modificada de la exitosa Escala de las Necesidades Psicológicas Básicas en el Ejercicio (BPNES) fue diseñada para desarrollar una herramienta específica que midiera estas necesidades en la educación física. El objetivo del presente estudio fue validar esta escala al contexto español. Participaron 624 estudiantes de educación secundaria y bachillerato (332 hombres y 292 mujeres) de ocho centros educativos diferentes (rango de edad 12-19 años). El análisis factorial confirmatorio apoyó la estructura de tres factores de la versión española del BPN-PE. Sus propiedades psicométricas revelaron una adecuada consistencia interna. Sus correlaciones con el Cuestionario de Responsabilidad Personal y Social y la subescala de Motivación Intrínseca de la Escala del Locus Percibido de Casualidad señalaron una adecuada validez concurrente. La versión española del BPN-PE es un instrumento simple, válido y fiable para el contexto español de educación física
 
The Basic Psychological Needs in Physical Education scale (BPN-PE), a modified version of the successful and widely used Basic Psychological Needs in Exercise scale (BPNES), was designed to provide a specific tool to assess these needs in physical education settings. The goal of this study was to validate this scale for the Spanish context of secondary education. 624 students participated (332 men and 292 women) from eight different schools (age range 12-19 years). The confirmatory factor analysis supported the three-factor structure of the Spanish version of the BPN-PE. Psychometric properties of the scale revealed adequate internal consistency. Correlations among the Spanish version and the Questionnaire of Personal and Social Responsibility and the subscale of Intrinsic Motivation of the Perceived Locus of Causality Scale showed satisfactory concurrent validity. The Spanish version of the BPN-EF is a simple, valid and reliable instrument for Spanish physical education contexts
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIMCAFD_18_69_8.pdf
Size
324.6Kb
Format
PDF
Thumbnail
Name
RIMCAFD_18_69_8_eng.pdf
Size
316.0Kb
Format
PDF
Description
Versión en inglés

Refworks Export

Google™ Scholar:Menéndez Santurio, J. I. - Fernández-Río, J.

This item appears in the following Collection(s)

  • Rev.int.med.cienc.act.fis.deporte. Número 69. 2018 [11]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Estrés laboral, frustración de necesidades psicológicas básicas, burnout y engagement en profesorado de educación física de la enseñanza pública 

    Fraile García, JavierAutoridad UAM
    2021-05-25
  • Incorporación de las competencias básicas a la educación física en educación primaria 

    Méndez-Alonso, D.; Méndez-Giménez, A.; Fernández-Río, J.
    2016
  • Implantación de las competencias: Percepciones de directivos y docentes de educación física 

    Hortigüela, D.; Pérez-Pueyo, A.; Fernández-Río, J.
    2017-06
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad