UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 11, num. 01. 2018
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 11, num. 01. 2018
  • View Item

Efecto de la integración de las artes visuales en el desarrollo de la lectura y la escritura

Title (trans.)
Effect of the integration of visual arts in reading and writing skills
Author
Padilla Martínez, Wanda I.; Ortiz-Vega, Jaime
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2018
Citation
10.15366/riee2018.11.1.005
RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 11.1 (2018): 73-93
 
 
 
ISSN
1989-0397
DOI
10.15366/riee2018.11.1.005
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/riee2018.11.1.005
Subjects
Pruebas estandarizadas; Destrezas del lenguaje; Desarrollo de lectura; Destrezas de escritura; Educación en arte; Estrategias de aprendizaje; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/681781

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

La educación actual enfrenta grandes desafíos. Anualmente, en Puerto Rico, gran parte de los estudiantes toman pruebas estandarizadas en las que deben demostrar dominio de las competencias en el área académica de español, entre otras. Este artículo presenta una investigación cuyo propósito fue determinar el efecto de la integración de las artes visuales, durante diez semanas, en el desarrollo de las destrezas de lectura y escritura en estudiantes de tercer grado de escuelas públicas del suroeste de Puerto Rico. Se utilizó un enfoque cuantitativo con un diseño cuasi-experimental para determinar la diferencia entre: las puntuaciones de la posprueba de lectura y de escritura, respectivamente, de los estudiantes a los que se le aplicó el tratamiento y a los que no se le aplicó; las puntuaciones de la preprueba y la posprueba de lectura y de escritura, respectivamente, obtenida por los estudiantes de cada grupo. La muestra de 21 estudiantes de tercer grado se seleccionó por conveniencia, en dos escuelas similares. De éstos, 14 formaron parte del grupo control (GC) y 17 del grupo experimental (GE). Los datos se recolectaron mediante la pre y posprueba de lectura y la pre y posprueba de escritura creada por la investigadora. La información recopilada se analizó mediante estadística inferencial paramétrica (t test, ANOVA, regresión lineal) y estadística no paramétrica (Mann Whitney, Wilcoxon). Los resultados evidenciaron diferencias significativas entre GC y GE, en los promedios de las puntuaciones de las prepruebas y de las pospruebas de lectura y escritura, respectivamente. Estos hallazgos sugieren que la integración de las artes visuales tuvo un efecto significativo en el desarrollo de las destrezas de lectura y escritura
 
Today’s education faces major challenges. Annually, in Puerto Rico, most of the students take standardized tests in which they must demonstrate mastery in the competences in the academic area of Spanish, among others. This article presents an investigation whose purpose was determine the effect of the integration of visual arts, for ten weeks, in the development of Reading and writing skills in third grade students in public schools in southwest of Puerto Rico. A quantitative approach was used with a quasi-experimental design to determine the difference between: the post-test scores of reading and writing, respectively, of the students to whom the treatment was applied and to whom it was not applied; the pre-test and post-test scores of reading and writing, respectively, obtained by the students of each group. The sample of 21 third graders was selected for convenience in two similar schools. Of these, 14 were part of the control group (CG) and 17 of the experimental group (EG). The data were collected through the pre and post reading test and the pre and post writing test created by the researcher. The information collected was analyzed by parametric (t test, ANOVA, lineal regression) and non-parametric (Mann Whitney, Wilcoxon) inferential statistics. The results evidenced significant differences between CG y EG, in the averages of the pre and post Reading and Writing test scores, respectively. These findings suggest that the integration of the visual arts had a significant effect on the development of Reading and writing skills
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEE_11_1_5.pdf
Size
711.6Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Padilla Martínez, Wanda I. - Ortiz-Vega, Jaime

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEE. Vol. 11, num. 01. 2018 [9]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Desarrollo de las estrategias de lectura y de escritura 

    Carlino Cantis, Paula Cecilia
    1996
  • Efectos contextuales, socioeconómicos y culturales, sobre los resultados de México en lectura en PISA 2009 

    Hernández Padilla, Eduardo; Bazán Ramírez, Aldo
    2016
  • Fundamento y diseño de un proyecto de evaluación de la integración educativa de los niños con necesidades especiales por su deficiencia visual 

    Eguren, Pedro; Fernández Dols, José MiguelAutoridad UAM; Fernández Lagunilla, Emilio; Maciá, Araceli; Montero García-Celay, IgnacioAutoridad UAM; Ochaíta, Esperanza; Rivière Gómez, Ángel; Rosa Rivero, Alberto; Huertas Martínez, Juan Antonio; Mateos Sanz, María del Mar; Simón Rueda, CeciliaAutoridad UAM
    1989
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram