UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 11, num. 01. 2018
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 11, num. 01. 2018
  • View Item

Influencia de la longitud, la complejidad y la inferencia en la resolución de pruebas de comprensión lectora inferencial

Title (trans.)
Effects of length, complexity, and inference in the resolution of inferential reading comprehension tests
Author
Platas-García, Alejandra; Castro-Manzano, J. Martín; Reyes-Meza, Verónica; Gaona-Gordillo, Irene
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2018
Citation
10.15366/riee2018.11.1.006
RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 11.1 (2018): 73-92
 
 
 
ISSN
1989-0397
DOI
10.15366/riee2018.11.1.006
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/riee2018.11.1.006
Subjects
Evaluación de estudiantes; Razonamiento; Deducción; Tests de lectura; Tests de elección múltiple; Comprensión lectora; Inferencias; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/681782

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Este trabajo surge a partir de nuestra experiencia docente a nivel superior con las tareas de revisión y elaboración de pruebas de opción múltiple para medir comprensión lectora. Nuestros objetivos son dos: 1) determinar si las variables de longitud, complejidad e inferencia de una prueba de comprensión lectora inferencial tienen efectos en el desempeño de los estudiantes y, consecuentemente, 2) argumentar a favor de la elaboración de pruebas que promuevan o incluyan el uso de inferencias no-deductivas en adición a las deductivas. Para lograr estos objetivos llevamos a cabo un estudio con 187 estudiantes universitarios a los que les aplicamos una prueba de comprensión lectora inferencial de opción múltiple. Los datos obtenidos fueron analizados con un modelo lineal generalizado mixto. Entre los resultados generales encontramos que los estudiantes tienen un mejor desempeño en la prueba de comprensión lectora cuando se les solicita realizar inferencias no-deductivas y los textos son complejos y largos; mientras que su desempeño decrece cuando se les solicita realizar inferencias deductivas y los textos son simples y cortos. Estos resultados parecen soportar la tesis de que existe un efecto de las características de las pruebas en la comprensión lectora de los estudiantes, lo cual, a su vez, nos permite sugerir que el diseño de pruebas de comprensión lectora podría enriquecerse tomando en cuenta un concepto más incluyente de inferencia que sería consistente con el concepto de racionalidad acotada
 
Our interest in this research comes from our experience at reviewing and developing multiple-choice tests in order to measure reading comprehension skills at an undergraduate level. We have two goals: 1) to determine if the variables of length, complexity, and inference, of a reading comprehension test have an effect over students’ performance and, consequently, 2) to argue in favour of tests that promote or include non-deductive inference in addition to deductive inference as a parameter of their design. To reach these goals we have applied an inferential reading comprehension test to a group of 187 undergraduate students. The obtained data was analysed with a generalized linear mixed model. Among the general results, we find that students perform better when the test requires them to carry out a non-deductive inference over complex and long texts; whereas their performance decreases when the test calls for a deductive inference over simple and short texts. These results seemingly support the claim that there is an influence of the properties of the test over the students reading comprehension, which, in turn, allows us to suggest that the design of reading comprehension tests might be enriched by taking into account a more inclusive concept of inference consistent with the notion of bounded rationality
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEE_11_1_6.pdf
Size
267.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Platas-García, Alejandra - Castro-Manzano, J. Martín - Reyes-Meza, Verónica - Gaona-Gordillo, Irene

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEE. Vol. 11, num. 01. 2018 [9]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La generación de inferencias dentro de un contexto social: un análisis de la comprensión lectora a través de protocolos verbales y una tarea de resumen oral 

    León, José Antonio; Solari, Mariana; Olmos, Ricardo
    2011
  • Pathogenic variants of DNAJC12 and evaluation of the encoded cochaperone as a genetic modifier of hyperphenylalaninemia 

    Gallego, Diana; Leal, Fátima; Gámez Abascal, María AlejandraAutoridad UAM; Castro, Margarita; Navarrete, Rosa; Sanchez-Lijarcio, Obdulia; Vitoria, Isidro; Bueno-Delgado, María; Belanger-Quintana, Amaya; Morais, Ana; Pedrón-Giner, Consuelo; García, Inmaculada; Campistol, Jaume; Artuch, Rafael; Alcaide, Carlos; Cornejo, Veronica; Gil, David; Yahyaoui, Raquel; Ruiz Desviat, LourdesAutoridad UAM; Ugarte, Magdalena; Martínez, Aurora; Pérez, Belén
    2020-04-25
  • Motivaciones, actitudes y prácticas lectoras de los alumnos mexicanos y el nivel de desempeño en lectura de la prueba de pisa 2009: Análisis del constructo "leer por placer" 

    Castro Porcayo, David
    2014
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad