Aprovechamiento de la diversidad lingüística y cultural a través de la tutoría entre colegas
Title (trans.)
Taking advantage of linguistic and cultural diversity through peer tutoringPublisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)Date
2018-05Citation
Avances en democracia y liderazgo distribuido en educación: Actas del II Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2018. 87-90ISBN
978-84-09-02058-4 (online)Subjects
Migración de retorno; Tutoría entre colegas; Diversidad lingüística; Docencia; Educación
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
Esta experiencia muestra cómo se aprovecha la diversidad lingüística y cultural de los
alumnos que se forman como maestros de lenguas para favorecer su aprendizaje del
español e inglés a través de la tutoría entre colegas. El contexto de la experiencia es la universidad
pública en Oaxaca, México, donde convergen estudiantes retornados de Estados Unidos,
de comunidades indígenas y monolingües en español. El desarrollo del trabajo consistió
en crear parejas de alumnos: un retornado con dominio del inglés y con necesidades de
mejora del español, y un alumno indígena o monolingüe con dominio del español y con
requerimientos para incrementar su inglés. Por tanto, recibiendo una formación previa
sobre la tutoría entre colegas, las parejas de alumnos preparaban lecciones para ayudarse
mutuamente con su lengua débil, compartían experiencias de su cultura de dominio y, en
un grupo coordinado por el docente responsable, reflexionaban sobre la vivencia con otras
parejas. En conclusión, esta experiencia demostró que la tutoría entre colegas puede ser
utilizada para: mejorar el nivel lingüístico de los estudiantes; desarrollar habilidades
propias de un docente; propiciar la reflexión sobre la actuación como tutor y futuro
maestro de lenguas; y mejorar las relaciones interpersonales en el aula This experience shows how language education students’ cultural and linguistic diversity
favors the learning of Spanish and English through “tutoring between colleagues.” The
context of this experience is the public university of Oaxaca, Mexico, where Indigenous
students, USA returnees, and Spanish speaking students converge. The process of this work
involved pairing up the students: one USA returnee with a high level of English and in need
of improving Spanish with an Indigenous or monolingual student with a high level of
Spanish and in need of improving English. After receiving training on “tutoring between
colleagues,” the pairs of students prepared lessons to help each other with their weaker
language, shared experiences about their culture, and reflectively reported on this tutoring
experience within a group discussion activity attended by all the student pairs and
coordinated by the teacher. In conclusion, this experience showed that tutoring between
colleagues can be utilized to improve students’ linguistic level, to develop pedagogic skills,
to encourage reflection about the performance as tutors and future language teachers, and
to improve the interpersonal relationships in the classroom
Files in this item
Google Scholar:Huerta Cordova, Vilma
-
López Gopar, Mario Enrique
-
León Jiménez, Edwin Nazaret
-
Sughrua, William M.
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Eculizumab in secondary atypical haemolytic uraemic syndrome
Cavero, Teresa; Rabasco, Cristina; López, Antía; Román, Elena; Ávila, Ana; Sevillano, Ángel; Huerta, Ana; Rojas-Rivera, Jorge; Fuentes, Carolina; Blasco, Miquel; Jarque, Ana; García, Alba; Mendizabal, Santiago; Gavela, Eva; Macía, Manuel; Quintana, Luis F.; Romera, Ana María; Borrego, Josefa; Arjona, Emi; Espinosa, Mario; Portolés Pérez, José María; Gracia-Iguacel, Carolina; González-Parra, Emilio; Aljama, Pedro; Morales, Enrique; Cao, Mercedes; Rodríguez de Córdoba, Santiago; Praga, Manuel
2017-02-20 -
Population-based multicase-control study in common tumors in Spain (MCC-Spain): Rationale and study design
Castaño-Vinyals, Gemma; Aragonés, Nuria; Pérez-Gómez, Beatriz; Martín, Vicente; Llorca, Javier; Moreno, Víctor; Altzibar, Jone M.; Ardanaz, Eva; De Sanjosé, Sílvia; Jiménez-Moleón, José J.; Tardón, Adonina; Alguacil, Juan; Peiró, Rosana; Marcos-Gragera, Rafael; Navarro, Carmen; Pollán Santamaría, Marina Anunciación; Kogevinas, Manolis; Alonso, Maria Teresa; Amiano, Pilar; Arias, Cristina; Azpiri, Mikel; Benavente, Yolanda; Boldo, Elena; Bueno, Aurora; Bustamante, Mariona; Caballero, Francisco Javier; Campo, Elías; Cantón, Rafael; Capelo, Rocío; Carmona, Carme; Casabonne, Delphine; Chirlaque, María Dolores; Cirac, Judith; Clofent, Juan; Colado, Enrique; Costas, Laura; Crous, Marta; Campo, Rosa del; Díaz Santos, Marian; Dierssen-Sotos, Trinidad; Ederra, María; Espinosa, Ana; Fernández Cabrera, Marieta; Fernández Somoano, Ana; Fernández Villa, Tania; García García-Esquinas, Esther
; García Martín, Paloma; Gómez-Acebo, Inés; Puga, Cristina González; Gràcia, Esther; Eslava, Marcela Guevara; Guinó, Elisabet; Huerta, José María; Lope, Virginia; López-Abente, Gonzalo; López-Otín, Carlos; Martínez Argüelles, Begoña; Merino Salas, Sergio; Mirón Pozo, Benito; Molina dee La Torre, Antonio José; Moreno, Eduardo; Moreno Iribas, Concepción; Olea, Nicolás; Gelis, Gemma Osca; Paré, Laia; Porta, Miquel; Puig, Montse; Rivad del Fresno, Manuel; Robles, Claudia; Rodríguez Suarez, Marta María; Romero, Beatriz; Sáez Castillo, Ana Isabel; Sala Serra, Maria
2015-01-01