Material educativo computarizado en la formación de profesionales de la salud
Title (trans.)
Computerized educational material in the training of health professionalsPublisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)Date
2018-05Citation
Avances en democracia y liderazgo distribuido en educación: Actas del II Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2018. 205-209ISBN
978-84-09-02058-4 (online)Subjects
Aprendizaje; Asistencia sanitaria; Innovación; Enseñanza; EducaciónEsta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
Con la finalidad de minimizar las falencias presentadas en los estudiantes de la carrera
profesional de Instrumentación Quirúrgica, siendo una de las más relevantes la poca
adhesión a los protocolos de asistencia sanitaria, se desarrollaron las clases con el apoyo del
Material Educativo Computarizado como estrategia para disminuir la falta de compresión
en las asignaturas de cirugía general y de ginecología. Con la aplicación de las tecnologías
se genera una experiencia muy cercana a la que tendrían el estudiante durante la asistencia
sanitaria; permitiendo refuerzo de los procesos asistenciales, disminución de los índices
negativos presentados en los estudiantes del programa académico, aunado a minimizar la
ocurrencia del error mediante la simulación práctica de las temáticas, todas las veces que
sea necesario hasta lograr el objetivo, esto como aporte a la seguridad de la atención
sanitaria. La investigación se subscribe en la línea de investigación Educación y Pedagogía
en Salud, que busca propiciar la construcción de conocimientos, implementando
metodologías accesibles y pertinentes a las necesidades de la población, mediante la
incorporación de Ciencia, Tecnología e Innovación, facilitando técnicas de aprendizaje en
las competencias de los procesos de asistencia sanitaria del Instrumentador Quirúrgico In order to minimize the shortcomings presented in the students of the professional career
of Surgical Instrumentation, to be one of the most relevant, the approval of the health care
protocols, the lessons with the support of the educational material, the lack of
understanding in the subjects of general surgery and gynecology. With the application of
the technologies an experience is generated very close to the one that the student would
have during the health care; allowing reinforcement of the care processes, decrease of the
negative indexes presented in the students of the academic program, together with
minimizing the occurrence of the error by means of the practical simulation of the themes,
as many times as necessary until achieving the objective, this as a contribution to the
security of health care. The research is subscribed in the line of research Education and
Pedagogy in Health, which seeks to promote the construction of knowledge, implementing
accessible methodologies and relevant to the needs of the population, through the
incorporation of Science, Technology and Innovation, facilitating learning techniques in the
competences of the healthcare processes of the Surgical assistant
Files in this item
Google Scholar:Duncan Montaño, Laudis Yulieth
-
Chona Rodríguez, Tahania
-
Suárez Peláez, Eduardo
-
Lozano Guerrero, Liyibeth
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Earliest known use of marine resources by neanderthals
Cortés-Sánchez, Miguel; Morales Muñiz, Arturo; Simón Vallejo, María D.; Lozano-Francisco, María Carmen; Vera-Peláez, José Luis; Finlayson, Clive J.; Rodríguez-Vidal, Joaquín; Jiménez-Espejo, Francisco J.; Martínez Ruíz, Francisca C.; Martínez-Aguirre, M. Aranzazu; Granged, Arturo J P; Bergadà-Zapata, M. Mercè; Gibaja, Juan F.; Riquelme Cantal, José Antonio; López-Sáez, José Antonio; Rodrigo-Gámiz, Marta; Sakai, Saburo; Sugisaki, Saiko; Finlayson, Geraldine; Fa, Darren; Bicho, Nuno Ferreira
2011-09-14