UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (2º. 2018. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (2º. 2018. Madrid)
  • View Item

El modo de concebir el liderazgo Identitario de las fuerzas culturales de los universitarios desde de la recopilación de la literatura oral socioformativa

Title (trans.)
The way of conceiving the identity leadership of the cultural forces of the university students from the collection of oral literature socio-formative
Author
Egoavil Medina, Irma; Ikoeva, Elvira
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2018
Citation
Avances en democracia y liderazgo distribuido en educación: Actas del II Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2018. 278-282
 
 
 
ISBN
978-84-09-02058-4 (online)
Subjects
Fuerzas culturales; Literatura oral; Liderazgo identitario; Socioformación; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/682746

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Frente al dinamismo de la globalización y la búsqueda de una conciencia identitaria sólida, el propósito de la investigación fue demostrar la efectividad de la recopilación de la literatura oral socioformativa en el modo de concebir el liderazgo identitario de las fuerzas culturales de los universitarios. El tipo de investigación fue experimental, de estudio aplicada y de nivel descriptivo, explicativo y con diseño experimental; la muestra estuvo conformada por 20 estudiantes de las universidades Federal da Bahía (Brasil) y San Ignacio de Loyola (Perú), seleccionados aleatoriamente (50% corresponde al grupo experimental con intercambio geográfico y el otro 50%, al grupo control sin intercambio). La ejecución de la propuesta duró cuatro meses evidenciándose los siguientes resultados: permitió el empoderamiento y fortalecimiento de las competencias emocionales identitarias para ejercer un liderazgo de desenvolvimiento conductual en la balanza de las fuerzas culturales centrífugas y centrípetas lográndose conciliar un punto de tensión en la conciencia de los universitarios frente al dinamismo de la globalización, a partir del cual se concluye que la recopilación de la literatura oral es un recurso didáctico importante para el afianzamiento identitario
 
Considering the dynamism of globalization and the search for a solid identity awareness, the purpose of the research was to demonstrate the effectiveness of the collection of oral literature socio-formative in the way of conceiving the Identity leadership of the cultural forces of the university students. The type of research was experimental, of study applied and descriptive level, explanatory and with experimental design; the sample was composed of 20 students of the universities Federal da Bahia (Brazil) and San Ignacio de Loyola (Peru), randomly selected (50% corresponds to the experimental group with geographic exchange and the other 50%, the control group without exchange). The implementation of the proposal lasted four months demonstrating the following results: allowed the empowerment and strengthening of the identity emotional competencies for leadership of behavioural development in the balance of the cultural centrifugal and centripetal forces resulting in reconciling a point of tension in the consciousness of the university students in front of the dynamism of globalization, from which it is concluded that the collection of oral literature is an important teaching resource to strengthening identity
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RILME_065.pdf
Size
537.2Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Egoavil Medina, Irma - Ikoeva, Elvira

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (2º. 2018. Madrid) [146]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Un recorrido por el imaginario vasco: Representaciones culturales ligadas a lo identitario 

    Echeverría Pérez-Agua, Juan José
    2018-03-27
  • Las voces migrantes en la literatura francesa actual. Una reflexión sobre el concepto identitario forjado a través de un corpus de escritoras de origen búlgaro (Albéna Dimitrova y Rouja Lazarova) 

    Soto Cano, Ana BelénAutoridad UAM
    2017-07-12
  • Estudio sobre la autopercepción del ejercicio de liderazgo ético de dirigentes universitarios en España. Modelo multidimensional y concéntrico de liderazgo ético (MOMUCLE) 

    Unda, Sofía
    2013
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram