Creatividad, motivación de logro y poder en estudiantes colombianos: Relación y diferencias de género
Title (trans.)
Creativity, achievement motivation and power in colombian students: Relationship and gender differencesPublisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)Date
2018Citation
Avances en democracia y liderazgo distribuido en educación: Actas del II Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2018. 298-301ISBN
978-84-09-02058-4 (online)Subjects
Creatividad; Logro; Motivación; Cuestiones de género; EducaciónEsta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
El ámbito educativo es el lugar idóneo para optimizar en los estudiantes habilidades que la
sociedad les demandará a lo largo de su vida. La creatividad y la motivación son dos
habilidades esenciales a tener en cuenta, con el fin de estimularlas. Para ello, resulta
necesario conocer cómo se relacionan entre sí dichas variables con el fin de poder optimizar
los programas de intervención. El objetivo de este trabajo es indagar en estas relaciones y
analizar si hay diferencias en función del género en una muestra de 30 estudiantes
colombianos de edades entre los 15 y 18 años. Se empleó la Escala de Motivaciones EM1
(Álvarez, 2012) para conocer los niveles de motivación de logro y de poder, así como la
Evaluación Multifactorial de la Creatividad (EMUC) (Sánchez, 2006), para conocer la
creatividad verbal, visomotora y aplicada. Los resultados muestran que la creatividad verbal
es la única que correlaciona con la motivación de logro y de poder de forma directa. En
relación a las diferencias en las variables en función del género, se han encontrado
diferencias en la motivación de logro y han sido favorables al género femenino. Se
discuten los resultados obtenidos y se proponen líneas futuras de trabajo The educational environment is the ideal place to optimize in student’s skills that society
will demand throughout their lives. Creativity and motivation are two essential skills to be
taken into account, in order to stimulate them. For this, it is necessary to know how these
variables relate to each other in order to optimize the intervention programs. The objective
of this paper is to investigate these relationships and analyse if there are differences
according to gender in a sample of 30 Colombian students aged between 15 and 18 years.
The Motivation Scale EM1 (Álvarez, 2012) was used to know the levels of achievement and
power motivation, as well as the Multifactorial Evaluation of Creativity (EMUC) (Sánchez,
2006), to know the verbal, visual-motor and applied creativity. The results show that verbal
creativity is the only one that correlates with the motivation of achievement and power
directly. Regarding the differences in the variables according to gender, differences have
been found in the motivation of achievement and have been favourable to the female gender. The results obtained are discussed and future lines of work are proposed
Files in this item
Google Scholar:León Chichaguy, Mauricio Andrés
-
Martínez-Álvarez, Isabel
-
Llamas-Salguero, Fátima
-
López-Fernández, Verónica
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Creatividad y las inteligencias múltiples en República Dominicana: Programa de intervención inclusivo con TIC
Muguerza-Olcoz, Raquel; Llamas-Salguero, Fátima
2018 -
Effectiveness of a cognitive behavioral intervention in patients with medically unexplained symptoms: Cluster randomized trial
Lápez-García-Franco, Alberto; Del-Cura-González, Ma Isabel; Caballero Martínez, Luis; Sanz-Cuesta, Teresa; Díaz-García, Marta Isabel; Rodríguez Monje, Ma Teresa; Chahua, Marcela; Mũoz-Sanchez, Inmaculada; Serrano-González, Dolores; Rollán-Llanderas, Teresa; Nieto-Blanco, Esther; Losada-Cucco, Liliana; Caballero-Martínez, Fernando; Sanz-García, Nuria; Pose-García, Belén; Jurado-Sueiro, Montserrat; Rey, ManuelaLuque; De Blas González, Francisca García; Abanto, Ma Angeles Miguel; Bayona, Teresa Sanz; Ayllán-Camargo, Rafaela; Lopez, Inmaculada Santamaría; Hernando, María Luisa Santiago; Beltran-Alvarez, Rosario; Aguilar-Gutierrez, Ana Isabel; Mota-Rodriguez, Jose Luis; Cosculluela-Pueyo, Rafaél; Lápez-Martín-Aragán, Teresa; Bonilla-Sanchez, Rosa; Aritieda-González-Granda, Ma Carmen; Razola-Rincán, Raquel; Sanchez-de-la-Ventana, Ma Angeles; Martinez-Guinea, Concepcián; Huerta-Galindo, Luis; Barrio-Ovalle, Ana Belén; Miguel-Martín, Susana; Portero-Fraile, Paz; Pensado-Freire, Higinio; Herrera-Garcia, María Luisa; Azcoaga-Lorenzo, Amaya; Gámez-García, Inés; Llamas-Sandino, Nuria; Lápez-Borja, Isabel; Maldonado-Castro, Hortensia; Lumbreras-Villarán, Patricia; Ascanio-Durán, Carlos
2012-12-12 -
Genetic landscape of 6089 inherited retinal dystrophies affected cases in Spain and their therapeutic and extended epidemiological implications
Perea-Romero, Irene; Gordo, Gema; Iancu, Ionut F.; Del Pozo-Valero, Marta; Almoguera, Berta; Blanco-Kelly, Fiona; Carreño, Ester; Jimenez-Rolando, Belen; Lopez-Rodriguez, Rosario; Lorda-Sanchez, Isabel; Martin-Merida, Inmaculada; Pérez de Ayala, Lucia; Riveiro-Alvarez, Rosa; Rodriguez-Pinilla, Elvira; Tahsin-Swafiri, Saoud; Trujillo-Tiebas, Maria J.; Bustamante-Aragones, Ana; Cardero-Merlo, Rocio; Fernandez-Sanchez, Ruth; Gallego-Merlo, Jesus; Garcia-Vara, Ines; Gimenez-Pardo, Ascension; Horcajada-Burgos, Laura; Infantes-Barbero, Fernando; Lantero, Esther; Lopez-Martinez, Miguel A.; Martinez-Ramas, Andrea; Ondo, Lorena; Rodriguez de Alba, Marta; Sanchez-Jimeno, Carolina; Velez-Monsalve, Camilo; Villaverde, Cristina; Zurita, Olga; Aguilera-Garcia, Domingo; Aguirre-Lamban, Jana; Arteche, Ana; Cantalapiedra, Diego; Fernandez-San Jose, Patricia; Galbis-Martinez, Liliana; Garcia-Hoyos, Maria; Lombardia, Carlos; Lopez-Molina, Maria I.; Perez-Carro, Raquel; Da Silva, Luciana R.J.; Ramos, Carmen; Sanchez-Alcudia, Rocio; Sanchez-Navarro, Iker; Tatu, Sorina D.; Vallespin, Elena; Aller, Elena; Bernal, Sara; Gamundi, Maria J.; Garcia-Garcia, Gema; Hernan, Inmaculada; Jaijo, Teresa; Antiñolo, Guillermo; Baiget, Montserrat; Carballo, Miguel; Millan, Jose M.; Valverde, Diana; Allikmets, Rando; Banfi, Sandro; Cremers, Frans P.M.; Collin, Rob W.J.; De Baere, Elfride; Hakonarson, Hakon; Kohl, Susanne; Rivolta, Carlo; Sharon, Dror; Alonso-Cerezo, Maria C.; Ballesta-Martinez, Maria J.; Beltran, Sergi; Benito Lopez, Carmen; Català-Mora, Jaume; Catalli, Claudio; Cotarelo-Perez, Carmen; Fernandez-Burriel, Miguel; Fontalba-Romero, Ana; Galán-Gómez, Enrique; Garcia-Barcina, Maria; Garcia-Cruz, Loida M.; Gener, Blanca; Gil-Fournier, Belen; Govea, Nancy; Guillen-Navarro, Encarna; Hernando Acero, Ines; Irigoyen, Cristina; Izquierdo-Álvarez, Silvia; Llano-Rivas, Isabel; López-Ariztegui, Maria A.; Lopez-Gonzalez, Vanesa; Lopez-Grondona, Fermina; Martorell, Loreto; Mendez-Perez, Pilar; Moreno-Igoa, Maria; Oancea-Ionescu, Raluca; Palau-Martinez, Francesc; Perez de Nanclares, Guiomar; Ramos-Fuentes, Feliciano J.; Rodriguez-Lopez, Raquel; Ayuso García, María del Carmen Tomasa
2021-12-01