UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (2º. 2018. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (2º. 2018. Madrid)
  • View Item

Visión compartida de un proyecto educativo Inclusivo en un centro educativo de difícil desempeño: Elementos que favorecen e impiden su consecución

Title (trans.)
Shared vision of an inclusive educational project in a difficult performance school: elements that favor and impede its achievement
Author
Martín-Romera, Ana; García-Martínez, Inmaculada; Higueras-Rodríguez, Lina
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2018
Citation
Avances en democracia y liderazgo distribuido en educación: Actas del II Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2018. 315-318
 
 
 
ISBN
978-84-09-02058-4 (online)
Subjects
Inclusión; Justifica social; Liderazgo educativo; Visión compartida; Proyecto educativo; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/682803

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Construir una visión compartida sobre el proyecto educativo constituye una de las señas del liderazgo educativo exitoso, constituyendo una de las metas de todo centro educativo. Atendiendo a las particularidades de los centros de difícil desempeño, y al modo en que varían en cuanto a la manera de alcanzar dichas estrategias de liderazgo –tan fundamentales para conseguir la mejora en estos contextos desafiantes-, este trabajo se dirige a indagar sobre las condiciones que favorecen e impiden su puesta en marcha y desarrollo. Enmarcado en una estrategia de indagación de estudio de caso, accedimos a las percepciones de los agentes educativos implicados en un centro que imparte enseñanzas pertenecientes a la Educación Secundaria Obligatoria (ESO), situado en un contexto "desafiante". Los hallazgos obtenidos nos muestran aspectos que favorecen e impiden la construcción de una visión compartida del proyecto educativo, desde una perspectiva ambivalente y controvertida, entre una lucha constante por construir un proyecto inclusivo compartido y las resistencias que provienen de circunstancias externas: utilidad percibida hacia la formación por parte de familias y estudiantes, e implicación de instituciones educativas
 
Building a shared vision about the educational project is one of the hallmarks of successful educational leadership, constituting one of the goals of every school. Considering the particularities of the hard-to-perform school, and the way in which they vary as to the way to achieve said leadership strategies- so fundamental to achieve improvement in these challenging contexts-, this work is aimed at investigating the conditions that favour and prevent its implementation and development. Framed in a strategy of inquiry of case study, we accessed the perceptions of the educational agents involved in a school that imparts teaching belonging to Compulsory Secondary Education (ESO), located in a "challenging" context. The findings obtained show us aspects that favour and prevent the construction of a shared vision of the educational project, from an ambivalent and controversial perspective, between a constant struggle to build a shared project and the resistances that come from external circumstances: perceived utility towards training by families and students, and involvement of educational institutions
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RILME_074.pdf
Size
505.2Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Martín-Romera, Ana - García-Martínez, Inmaculada - Higueras-Rodríguez, Lina

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (2º. 2018. Madrid) [146]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Liderazgo en contextos desafiantes desde un proyecto educativo inclusivo. El caso del IES Fernando de los Ríos 

    Higueras-Rodríguez, María Lina; Martínez Valdivia, Estefanía; García-Martínez, Inmaculada
    2017
  • Logros y mejoras del rendimiento académico de un centro educativo de difícil desempeño 

    Higueras-Rodríguez, Lina; Martínez-Valdivida, Estefanía; Morales-Ocaña, Amelia
    2018
  • Liderazgo exitoso en un contexto desfavorable: La experiencia de un centro de educación secundaria 

    Martínez-Valdivida, Estefanía; García-Martínez, Inmaculada; Higueras-Rodríguez, María Lina
    2017
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram