UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (2º. 2018. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (2º. 2018. Madrid)
  • View Item

El 15M como escuela de ciudadanía

Title (trans.)
The 15M as a citizenship school
Author
Abril Hervás, David
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2018
Citation
Avances en democracia y liderazgo distribuido en educación: Actas del II Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2018. 374-377
 
 
 
ISBN
978-84-09-02058-4 (online)
Subjects
Participación social; Educación ciudadana; Ciudadanía; Democracia; Aprendizaje activo; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/682817

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

El ejercicio y aprendizaje de la ciudadanía es una cuestión irrenunciable en sociedades que defienden ideales democráticos de participación y justicia social. Entendemos la ciudadanía como concepto dinámico y relacional, que se aprende ejerciéndola. Desde esta perspectiva, la investigación que presentamos reconoce el 15M como escuela de aprendizaje de la ciudadanía. Nuestro objetivo es justificar y ejemplificar esta afirmación a través de entrevistas en profundidad a personas que han participado activamente en el mismo. Se expone el concepto de ciudadanía y de aprendizaje de la ciudadanía como marco desde el que analizar los resultados de las entrevistas: motivaciones, aprendizajes, emociones, vínculos y redes. Se discuten los límites y las posibilidades de transferir estos resultados a otras experiencias de participación y acción social y a la mejora de la educación
 
Citizenship practice and learning is a key-question in societies assuming democratic ideals about participation and social justice. Citizenship is a dynamic and relational concept, and we learn it by practising it. From this approach, this research deals with the idea of 15M as a school of citizenship learning. To justify and exemplify this statement we have carried out a research based on in depth interviews to people involved in 15M in a meaningful and active way. We expose the concept of citizenship and citizenship learning to analyze the interviews results: motivations, experiences, learnings, emotions, links and networks. Finally, we discuss the limits and possibilities to transfer these results to other experiences of participation and social action and improve education
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RILME_088.pdf
Size
509.1Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Abril Hervás, David

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (2º. 2018. Madrid) [146]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Gasdermin-B promotes invasion and metastasis in breast cancer cells 

    Hergueta-Redondo, Marta; Sarrió, David; Molina-Crespo, Ángela; Megìas, Diego; Mota, Alba; Rojo-Sebastián, Alejandro; García-Sanz, Pablo; Morales, Saleta; Abril, Sandra; Cano, Amparo; Peinado, Héctor; Moreno Bueno, GemaAutoridad UAM
    2014-03-27
  • Effectiveness of an intervention programme on adherence to the mediterranean diet in a preschool child: a randomised controlled trial 

    Martíncrespo-Blanco, María Cristina; Varillas-Delgado, David; Blanco-Abril, Saray; Cid-Exposito, María Gema; Robledo Martín, JuanaAutoridad UAM
    2022-04-07
  • First-in-human phase I clinical trial of a TLR4-binding DNA aptamer, ApTOLL: Safety and pharmacokinetics in healthy volunteers 

    Hernández-Jiménez, Macarena; Martín-Vílchez, Samuel; Ochoa Mazarro, María DoloresAutoridad UAM; Mejía-Abril, Gina; Román, Manuel; Camargo-Mamani, Paola; Luquero-Bueno, Sergio; Jilma, Bernd; Moro, María A.; Fernández, Gerónimo; Piñeiro, David; Ribó, Marc; González, Víctor M.; Lizasoain, Ignacio; Abad Santos, FranciscoAutoridad UAM
    2022-06-01
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad