UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Calidad de las presentaciones de diapositivas en la docencia universitaria

Title (trans.)
Slides presentation quality in university teaching
Author
Garrido-Hernansaiz, Helena; Cantero-García, María; Rodríguez-Rey, Rocío; Alonso-Tapia, Jesús
Entity
UAM. Departamento de Psicología Biológica y de la Salud
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2018
Citation
Avances en democracia y liderazgo distribuido en educación: Actas del II Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2018. 510-513
 
 
 
ISBN
978-84-09-02058-4 (online)
Subjects
Innovación educativa; Tecnología educacional; Diapositiva; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/682956

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

La presentación de diapositivas constituye un método docente muy habitual actualmente. Sin embargo, su elaboración no suele seguir unas directrices claras y tampoco se evalúa su contribución al aprendizaje. Este trabajo aborda los principios psicológicos y directrices de diseño para la elaboración de tales presentaciones y evalúa la calidad percibida por los alumnos. Se realizaron dos evaluaciones con 94 alumnos de Psicología, quienes evaluaron diferentes aspectos y funciones de las diapositivas de clase. Las diapositivas fueron evaluadas positivamente en ambas ocasiones y la calidad de ciertos elementos estuvo relacionada con el aprendizaje. La tipografía, el tamaño de texto, los colores, la organización espacial de los elementos y las animaciones se relacionaron con cómo los alumnos comprenden los contenidos. Este trabajo sugiere la importancia de que los docentes universitarios presten una mayor atención a los elementos de las presentaciones de diapositivas durante su elaboración, ya que pueden influir significativamente en el aprendizaje de los alumnos
 
Slides presentations are a highly common teaching method nowadays. However, neither their preparation usually follows clear guidelines nor their contribution to learning is assessed. This study explores the psychological principles and design guidelines for the preparation of such presentations and assesses student-perceived quality. Two assessments were carried out with 94 Psychology students, who evaluated different aspects and functions of class slides. These received positive ratings in both assessments and the quality of certain elements was related to learning. Typography, text size, colours, spatial organization of the elements and animations were related to how students learn contents. The present work highlights how important it is for University teachers to pay attention to certain elements during slides preparation, as it can significantly impact students' learning
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RILME_122.pdf
Size
565.3Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Garrido-Hernansaiz, Helena - Cantero-García, María - Rodríguez-Rey, Rocío - Alonso-Tapia, Jesús

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17740]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Experiencia docente de introducción de prácticas informatizadas en la asignatura "Evaluación Psicológica I" del Grado en Psicología: Efectos sobre el aprendizaje del alumnado 

    Rodríguez-Rey, Rocío; Garrido-Hernansaiz, Helena; Cantero-García, María; Alonso-Tapia, Jesús
    2018-05
  • Coping, personality and resilience: prediction of subjective resilience from coping strategies and protective personality factors 

    Alonso-Tapia, Jesús; Rodríguez-Rey, Rocío; Garrido- Hernansaiz, Helena; Ruiz, Miguel; Nieto, Carmen
    2019
  • Brief resilience scale in front children’s behavior problems (BRS-BP) 

    Cantero-García, María; Alonso-Tapia, Jesús
    2018-10-01
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad